sk pre "neobvykle nízku cenu". Päťčlenné združenie vedené bratislavskou firmou Elektrovod Holding, a.s. s tým nesúhlasí a zvažuje podanie žiadosti o nápravu tohto rozhodnutia u vyhlasovateľa súťaže v sedemdňovej zákonnej lehote do piatka 9. mája 2008. Agentúre SITA to v piatok potvrdil zástupca uvedeného konzorcia Štefan Fecko s tým, že oznámenie NDS o vylúčení ponuky dostali v piatok ráno. Ďalší traja účastníci tendra nateraz nepotvrdili obdržanie oznámenia NDS o výsledkoch súťaže.
Po dôkladnom oboznámení sa so zdôvodnením rozhodnutia sa združenie ToSy.sk rozhodne, či využije prvú možnosť o prehodnotenie rozhodnutia NDS. Fecko však pre agentúru SITA vyslovil predpoklad, že túto možnosť pravdepodobne využijú. Nepozdáva sa mu totiž formulácia diaľničnej spoločnosti o neobvykle nízkej cene. Konzorcium ToSy.sk navrhlo za vybudovanie mýtneho systému zo štyroch ponúk druhú najnižšiu cenu, a to 19,620 mld. Sk vrátane dane z pridanej hodnoty. "Nie je to neobvykle nízka cena, keď predpokladaná cena v tendri je 20 mld. Sk," vyslovil počudovanie Fecko. Konzorcium chce presvedčiť vyhlasovateľa tendra, že navrhnutá cena je reálna a je v súlade so zverejnenou predpokladanou hodnotou mýtneho systému.
Ďalším zo zrejme neúspešných účastníkov tendra je skupina dodávateľov Slovakpass vedená talianskou spoločnosťou Autostrade. "Slovakpass a jeho akcionári budú situáciu pozorne analyzovať a podniknú všetky právne kroky na všetkých národných a medzinárodných úrovniach, až kým nebude dosiahnutá maximálna transparentnosť," reagoval pre agentúru SITA na netransparentný a utajovaný priebeh vyhodnocovania tendra NDS zástupca medzinárodnej skupiny Slovakpass Peter Newole. Združenie vedené talianskou diaľničnou spoločnosťou Autostrade navrhlo za mýtny systém v tendri najnižšiu cena - 19,006 mld. Sk. Navrhnutá cena má pritom 60-percentnú váhu medzi troma kritériami na vyhodnotenie ponuky. "Vzhľadom na správy z médií týkajúce sa udelenia zákazky inému súťažiacemu pripomíname, že podľa oficiálnych pravidiel tendra bol Slovakpass bol ekonomicky aj technicky vyhodnotený na prvom mieste. Sme presvedčení, že sme ponúkli systém s najlepšími výhodami pre Slovensko," uviedol ďalej Newole. Oficiálne vyrozumenie z NDS však konzorcium ešte nedostalo, rovnako ako rakúsky účastník tendra Kapsch. Ten navrhol za mýtny systém druhú najvyššiu cenu, a to 22,575 mld. Sk.
Podľa nepotvrdených medializovaných informácií NDS vybrala za víťaza tendra na mýto skupinu firiem SanToll a Ibertax. Táto dvojica, za ktorou je francúzska spoločnosť Sanef, pritom predložila najvyššiu cenovú ponuku - 25,670 mld. Sk. Lacnejšie ponuky ďalších troch účastníkov tendra pritom NDS pravdepodobne vylúčila.
Druhým hlavným kritériom pri vyhodnocovaní ponúk bola efektívnosť výberu mýta s 30-percentnou váhou. NDS požadovala od uchádzačov garantovať minimálne 95-percentnú úspešnosť výberu poplatkov. ToSy.sk navrhlo efektivitu výberu mýta 0,9980, Slovakpass 0,9950, SanToll - Ibertax 0,9891 a Kapsch 0,9620. Pokiaľ ide o zostávajúce kritérium mýtnej transakcie s váhou 10 %, Slovakpass a SanToll - Ibertax mali navrhnúť 1 190 Sk, ToSy.sk 1 291,22 Sk a Kapsch 2 380 Sk. V tomto prípade ide o náklady na elektronický systém od prejazdu jedného auta po spoplatnenom úseku diaľnice až po zúčtovanie a zaplatenie poplatku.
NDS pôvodne plánovala podpísanie zmluvy s víťazom tendra do konca apríla 2008. V prípade, ak vylúčení uchádzači podajú žiadosti o nápravu rozhodnutia v NDS a následne prípadne aj námietky na Úrade pre verejné obstarávanie, konečné výsledky tendra môžu byť známe najskôr približne v polovici júna 2008. Mýtny systém mal byť pôvodne sprevádzkovaný 1. januára 2009, kvôli meškaniu však môže byť zavedený pravdepodobne len čiastočne na najfrekventovanejších diaľničných úsekoch.
Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť a vyzvala ich na predloženie ponúk. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.