BRATISLAVA 12. mája (SITA) - Na realizáciu štvorročného Programu prípravy a výstavby siete ciest prvej triedy na roky 2007 až 2010 išlo vlani zo štátneho rozpočtu 2,349 mld. Sk. Spolu s využitím zdrojov Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF) a národného spolufinancovania smerovalo na tieto účely celkovo takmer 2,886 mld. Sk. Vyplýva to zo správy o plnení uvedeného programu, ktorú ministerstvo dopravy predložilo do pripomienkového konania. Program obnovy ciest prvej triedy sa podľa rezortu dopravy plní priebežne, až na stavby vyradené alebo posunuté na neskorší termín začatia, a to z dôvodu riešenia operatívnych úloh a problémov vo finančnom zabezpečení.
"Program výstavby ciest predstavuje z časového hľadiska otvorený dokument, ktorý reaguje na rozvojové tendencie v cestnej doprave, zmeny vo verejnej správe, na aktuálny stav vo finančnom zabezpečení," uvádza sa v materiáli. Harmonogram v poslednom čase v značnej miere ovplyvňuje aj schopnosť investora obstarať rozhodnutia podľa stavebného zákona. Cestám prvej triedy ako nosnej časti cestnej siete je podľa správy potrebné venovať primeranú pozornosť. Keďže prioritou je výstavba diaľnic a rýchlostných ciest, výrazne sa zhoršil stav ciest prvej triedy, najmä z pohľadu nedostatočnej úrovne financovania ich štandardnej údržby. Viac pozornosti je však potrebné venovať aj ostatnej cestnej sieti.
Najvyšší objem preinvestovaných finančných prostriedkov v roku 2007 v rámci Slovenskej správy ciest (SSC) smerovala pre jej regionálnu organizáciu Investičná výstavba a správa ciest (IVSC) Žilina, a to 1,620 mld. Sk. Mali na to vplyv výstavba preložky cesty Nová Bystrica - Oravská Lesná a privádzača Žilina juh - Lietavská Lúčka. IVSC Košice z celkovej sumy vyčerpala 591,9 mil. Sk, IVSC Banská Bystrica 500,5 mil. Sk a IVSC Bratislava 173,1 mil. Sk. Finančné prostriedky vynaložené na stavby zaradené v programe sa na celkových investíciách SSC podieľali 92,3 %. Investície vo výške 7,7 % sa použili na mimoriadne udalosti, prípravu stavieb, majetkové vyrovnanie ukončených stavieb a strojné investície.
V roku 2007 bolo odovzdaných do užívania sedem mostných objektov, 9 kilometrov novostavieb, preložiek a opravených ciest. Vzrástli dopravné kapacity a odstránili sa kolízne body na piatich križovatkách. Vlani boli zároveň začaté práce na úsekoch ciest prvej triedy v dĺžke 21,5 kilometra, pričom rekonštruovaných má byť sedem mostných objektov a tri križovatky. V súvislosti s riešením kritických nehodových lokalít začala realizácia 0,7 kilometra nehodových úsekov. V roku 2008 má byť začatá výstavba 10 kilometrov nových ciest, rekonštrukcia siedmich mostov a úprava nevyhovujúcej dopravnej výkonnosti 11 križovatiek.