BRATISLAVA 13. mája (SITA) - Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) eviduje vo svojom účtovníctve pohľadávku voči štátu za výkony vo verejnom záujme vo výške 366,5 mil. Sk. Jej príčinou je to, že štát svoju objednávku na výkony vo verejnom záujme nekryl z rozpočtu v plnej výške, čím vznikla nekrytá strata. Ako ďalej vyplýva z návrhu záverečného účtu ministerstva dopravy za rok 2007, koncom minulého roka štát čiastočne uhradil pohľadávku vo výške 100 mil. Sk. Úrok z omeškania dosahujúci ku koncu vlaňajška 280,4 mil. Sk štát neuhradil. V uplynulom roku ZSSK Cargo neobdržala zo štátneho rozpočtu žiadne finančné výpomoci ani dotácie. V roku 2007 vykázala ZSSK Cargo podľa uvedeného zdroja nižšiu stratu v objeme 438,5 mil. Sk, čo bolo o 1,559 mld. Sk menej ako v roku 2006.
Majetok spoločnosti mal ku koncu roka 2007 hodnotu 20,306 mld. Sk, čo bolo takmer o 5 % menej ako rok predtým. Z toho neobežný majetok predstavoval 16,266 mld. Sk a obežný majetok 3,948 mld. Sk. Vlastné imanie vo výške skoro 9,910 mld. Sk bolo medziročne nižšie o 7,9 % a krylo majetok na 48,8 %. Tento podiel oproti roku 2006 klesol o 1,6-percentuálneho bodu. Záväzky firmy ku koncu vlaňajška tvorili 10,341 mld. Sk a v porovnaní s rokom predtým boli nižšie zhruba o 2 %. Na krátkodobé záväzky pritom pripadalo 2,668 mld. Sk, na dlhodobé záväzky 726,8 mil. Sk, na rezervy 2,165 mld. Sk a na bankové úvery a výpomoci 4,781 mld. Sk. Z toho záväzky z obchodného styku vlani dosahovali 2,063 mld. Sk. Firma zároveň evidovala pohľadávky z obchodného styku vo výške 2,376 mld. Sk.
Spoločnosť ZSSK Cargo vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. V prvom roku svojej činnosti hospodárila so stratou 974 mil. Sk. Spoločnosť eviduje základné imanie vo výške 12,1 mld. Sk. Spoločnosť je druhým najväčším zamestnávateľom v železničnom sektore a celkovo štvrtým najväčším zamestnávateľom na Slovensku. Ku koncu minulého roka zamestnávala 10 813 pracovníkov. Okolo 8 tis. zamestnancov pracovalo pri zabezpečení prepravy nákladov a zvyšných 3 tis. zamestnávala údržba a opravy vozňov.