BRATISLAVA 13. mája (SITA) - Kombinovanou prepravou na Slovensku bolo v roku 2007 prepravených 1,5 mil. ton tovaru, čo bolo medziročne viac o 12,6 %. Na vnútroštátnu prepravu vlani pritom pripadlo 44,1 tis. ton a jej objem oproti predošlému roku klesol o 13,7 %. Vyplýva to z návrhu opatrení na podporu rozvoja intermodálnej prepravy v SR. Materiál predkladá na najbližšie zasadnutie vlády minister dopravy Ľubomír Vážny. V rámci kombinovanej prepravy tovaru v uplynulom roku import medziročne vzrástol o 13,2 % na 568 tis. ton, export stúpol o 19,7 % na 523,3 tis. ton a tranzit predstavoval 368,9 tis. ton, čo znamenalo zvýšenie o 6,7 %.
Podiel intermodálnej prepravy na medzinárodnej železničnej preprave tovaru podľa materiálu v súčasnosti dosahuje 2,6 % a na medzinárodnej preprave všetkých druhov dopravy okolo 2 %. Vo vyspelých členských štátoch Európskej únie, napríklad Nemecku, Taliansku či Rakúsku však podiel kombinovanej dopravy presahuje 10 %. Rezort dopravy v spomínanom materiáli ďalej uvádza, že kombinovaná doprava na Slovensku zaostáva kvôli tomu, že koncepciu jej rozvoja s výhľadom do roku 2010 schválila vláda ešte v januári 2001 bez potrebného finančného zabezpečenia na výstavbu a obnovu infraštruktúry. Podľa ministerstva sa tak nevybudovali nové terminály a nenakúpili technické prostriedky v potrebnom rozsahu, logistické centrá pre kombinovanú dopravu sa nevybudovali vôbec.
Podľa štúdie Výskumného ústavu dopravného v Žiline z novembra 2007 "Očakávaný vývoj dopravy do roku 2020" objem kombinovanej dopravy vo vzťahu k SR tvoril v roku 2006 spolu 2,8 mil. ton. Z toho na trase Slovensko - Európa sa podľa odhadu prepravilo 1,3 mil. ton a na trase Ázia - Európa (SR) 1,5 mil. ton. Do roku 2010 by mal objem kombinovanej dopravy stúpnuť na 9 mil. ton pri pomere medzi oboma uvedenými trasami 3 mil. k 6 mil. ton. V roku 2020 s predpokladaným objemom kombinovanej dopravy 21,4 mil. ton by sa mal pomer oboch trás obrátiť na 11,4 mil. k 10 mil. ton.
Očakávané zvýšenie prepravy tovaru z Ázie do Európy je pritom podmienené tým, že jej časť sa v budúcnosti presunie z námornej dopravy na železničné trate vedúce vnútrozemím ázijského kontinentu, napríklad po Transibírskej magistrále cez Rusko alebo po čínskej železnici. Očakáva sa pritom zdvojnásobenie požiadaviek na prepravu medzi Áziou a Európou do roku 2016 na približne 150 mil. ton tovaru.