SME

V rebríčku zahraničných destinácii poskočilo Bulharsko

Bratislava 15. mája (TASR) - V rámci vlaňajšieho zahraničného cestovného ruchu na Slovensku, ktorý organizujú cestovné kancelárie (CK), sa v rebríčku ...

Bratislava 15. mája (TASR) - V rámci vlaňajšieho zahraničného cestovného ruchu na Slovensku, ktorý organizujú cestovné kancelárie (CK), sa v rebríčku destinácií stalo "skokanom" roka Bulharsko. To je jediná výraznejšia zmena poradia v rebríčku oproti roku 2006. Z piateho miesta v roku 2006 Bulharsko vlani v rebríčku zahraničných destinácií poskočilo na tretiu priečku, keď tam pobyt absolvovalo vyše 63.700 Slovákov. Medziročne to bol rast počtu dovolenkárov o 56 %.

K tomuto obratu prispelo nielen pre Slovákov v minulosti známe prostredie, do ktorého sa v ostatných rokoch radi vracajú, ale aj dynamické pokračovanie vo výstavbe ubytovacích zariadení a vysoký komfort služieb. Slováci najčastejšie cestujú na dovolenku lietadlom, skôr si rezervujú pobyt a často využívajú na obstaranie zájazdu internet, informoval viceprezident pre pasívny cestovných ruch (PCR) v Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Pavol Komora na tlačovej konferencii v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

Tradične najviac občanov SR si vlani za cieľovú krajinu dovolenky zvolilo prímorské pláže v Chorvátsku a Grécku. Cestovky vyslali do Chorvátska 122.904 a do Grécka 102.450 Slovákov, pričom dovolenkári v každej krajine pobudli celkovo viac ako milión dní. Kým priemerná dĺžka pobytu Slovákov v Chorvátsku bola 8,3 dňa, v Grécku to bolo 10,4 dňa.

Podľa Chorvátskeho turistického združenia (CHTZ) vlani v chorvátskych letoviskách trávilo dovolenku 280.000 registrovaných Slovákov. "Mnohí Slováci naďalej cestujú do Chorvátska na dovolenku individuálne, majú tam viacročné dobré kontakty. Nás však teší, že sa pomer medzi organizovaným a neorganizovaným pobytom Slovákov postupne mení v prospech CK. V organizovanom cestovnom ruchu máme v roku 2007 medziročný nárast 20.000 klientov," konštatoval Komora.

SkryťVypnúť reklamu

Výjazdy starých rodičov a príbuzných s deťmi do 18 rokov veku dieťaťa zo Slovenska do Chorvátska budú v tohtoročnej sezóne v novom režime. Títo dospelí sa pri vstupe musia preukázať s notársky overeným dokladom, v ktorom bude vyznačené meno a ďalšie údaje o dieťati v ich sprievode. Povinnosť vyplýva z nového zákona o cudzincoch. Všetky CK klientovi vydajú tlačivo, s ktorým treba zájsť k notárovi. "Toto opatrenia chorvátskej vlády je namierené proti pedofilom a sleduje ochranu detí," dodal Komora.

Rebríček destinácií, kam vlani cestovali občania Slovenska, tvorili od 4. do 10. miesta Egypt, Taliansko, Tunisko, Turecko, Rakúsko, Španielsko a Maďarsko.

V rámci minuloročného PCR SR do všetkých 10 destinácií vycestovalo 579.000 Slovákov, čo tvorilo 5.067.600 dní pri priemernej dĺžke pobytu 8,8 dňa. Tržby z PCR SR dosiahli 12,4 miliardy Sk (390 miliónov eur).

SkryťVypnúť reklamu

Ceny zájazdov po zavedení eura sa udržia na terajšej úrovni

Ceny zahraničných zájazdov, ktoré pre Slovákov organizujú cestovné kancelárie, sa po zavedení eura udržia na terajšej úrovni. "Žiadne dramatické zmeny v cenách zájazdov s nástupom spoločnej európskej meny neočakávame," povedal Pavol Komora.

Zavedením spoločnej európskej meny sa podľa jeho slov cestovným kanceláriám odbúrajú náklady na prevod meny a na bankové poplatky, čo nie sú zanedbateľné položky. Na druhej strane cestovné kancelárie v ostatných dvoch rokoch využívali predovšetkým skutočnosť, že slovenská koruna posilňovala a mohli si preto dovoliť na zájazdové pobyty zvyšovať svoje zľavy. Preto nebolo neobvyklé, aby cestovné kancelárie nedávali na pobyty už od začiatku predaja 15 až 20-% zľavy. V súčasnosti sú tieto zľavy na úrovni 20 % a viac.

SkryťVypnúť reklamu

"Skôr si teda myslím si, že ceny zájazdov sa udržia presne na tej istej úrovni ako teraz, lebo síce na jednej strane odbudnú náklady na výmenu peňazí, na druhej strane však cestovné kancelárie už nebudú môcť do budúcnosti počítať s posilňovaním koruny a z toho plynúcim priestorom pre znižovanie cien," avizoval Komora.

Destinácie

Turecko, Egejská riviéra

Na Turecko si robí zálusk mnoho dovolenkárov. Vyberáme top hotely na leto 2025.


a 1 ďalší 1
Ilustračné foto.

V júli odbavilo letisko na príletoch a odletoch 327 686 cestujúcich, čo je medziročne viac o sedem percent.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (12. 5. 2025)
USD 1.125
AUD 1.757
CZK 24.946
JPY 163.360
CAD 1.566
GBP 0.848
HUF 404.900
PLN 4.239
CHF 0.935
SEK 10.920

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 166
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 723
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 659
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 557
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 772
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 3 273
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 910
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 227
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 627
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 035
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 615
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 123
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 368
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 518
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 061
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 196
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podporili ho vládne dotácie na kúpu ekologickejších áut.


TASR 2
Železničné prekladisko v americkom Cincinnati.

Neistota súvisiaca s Trumpovými plánmi môže odradiť investorov, tvrdí šéfka Fed-u.


TASR
Rafinéria v meste Port Arthur na pobreží Texasu.

Severoamerický benchmark WTI sa vynoril nad 60- dolárovú métu.


SITA
Najmenej zarábajú upratovačky.

Nerovnomerné rozdelenie povinností ovplyvňuje voľný čas aj profesionálny život.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 627
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 24 035
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 615
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 123
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 9 368
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 518
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 061
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 196
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťZatvoriť reklamu