Wolfsburg 25. mája (TASR) - Pred 70 rokmi 26. mája bol položený pri obci Fallersleben základný kameň automobilky Volkswagen (VW), ktorý poklepal Adolf Hitler. Ríšsky kancelár vo svojom rozkaze vtedy nariadil, aby pri závode vzniklo aj mesto. Pomenovali ho Wolfsburg po rovnomennom hrade, pri ktorom sa vytýčila plocha na výstavbu závodu.
Automobilka vyrobila počas vojny 66.000 terénnych vozidiel pre armádu. Bežných osobných automobilov, "kotlíkov", dodal podnik v tomto období len 630.
Prvé auto pre Volkswagen navrhol ešte v roku 1934 Ferdinand Porsche. Hitler žiadal od výrobcov, aby sa predávalo po 990 mariek. Predstavitelia automobilového priemyslu sa zdráhali začať s výrobou vozidla, lebo za takú cenu sa automobil nedal ani vyrobiť.
Po vojne sa ocitol Volkswagen v britskej okupačnej zóne. Už v decembri 1945 zišlo z jeho výrobného pásu 55 "chrobákov". O desať mesiacov opustil Wolfsburg už 10.000. "Käfer". Neskôr sa začal aj jeho vývoz, najprv do Holandska a potom aj do Spojených štátov.
Celkovo vyrobil Volkswagen 21,5 milióna "chrobákov". Z nich sa vo Wolfsburgu zmontovalo 11.916.519. Povojnová história Volkswagenu sa spája s nemeckým hospodárskym zázrakom.
Od skončenia vojny sa Volkswagen zmenil na jedného z najväčších výrobcov osobných automobilov na svete. Vlani vyprodukoval koncern v Nemecku a vo svojich ostatných závodoch vo svete už vyše 6 miliónov vozidiel. V samotnom Wolfsburgu sa ich za celú históriu automobilky na ploche šesť štvorcových kilometrov zmontovalo už 36 miliónov.
Kým v roku 1939 pracovalo vo VW 2700 osôb, v roku 1945 ich bolo 5700 a do polovice 80. rokov ich počet vzrástol na 64.000. Teraz má základný závod VW vo Wolfsburgu 43.600 pracovníkov.
Informoval o tom nemecký denník Die Welt.