HLINÍK NAD HRONOM 28. mája (SITA) - Ročná produkcia nového závodu na spracovanie starých vozidiel a kovového odpadu, ktorý v Hliníku nad Hronom postavila spoločnosť ŽP EKO QELET, je 92-tisíc ton. Náklady na centrum, ktoré je tretí mesiac v skúšobnej prevádzke, pričom s riadnou prevádzkou má začať o mesiac, dosiahli približne 500 mil. Sk. Na nákup technologického zariadenia firme prispel Recyklačný fond sumou takmer 89 mil. Sk, čo je približne 30 % ceny technológie. Podľa Ľubora Schwarzbachera, technického riaditeľa Železiarní Podbrezová, ktoré sú väčšinovým akcionárom ŽP EKO QELET, je očakávaná návratnosť investície 10 rokov.
Schwarzbacher na stredajšej prezentácii uviedol, že prevádzkareň v Hliníku nad Hronom je v súčasnosti najmodernejšou v Európskej únii. Jej hlavnú časť tvorí 105 metrov dlhá šrédrovacia linka, ktorá šrot a autovraky trhá a drví a výsledný produkt triedi na železné, neželezné kovy a nekovové časti. Hodinový výkon linky je 40 až 60 ton upraveného oceľového šrotu pri objemovej hmotnosti 1,0 až 1,3 tony v kubickom metri. "Autovrak sa na šrédrovacom zariadení roztrhá na kúsky, ktoré nie sú väčšie ako 160 milimetrov. Následne sa dvojnásobnou magnetickou separáciu oddelí nemagnetická časť od magnetickej. Magnetická časť, ktorá tvorí 80 až 85 percent, putuje do Železiarní Podbrezová, kde z toho vyrábame tekutú oceľ. Farebné kovy putujú ich spracovateľom," povedal Schwarzbacher. Dodal, že šrédrovacia linka v Hliníku nad Hronom je jediná na Slovensku, ktorá má taký výkon, že spracúva autovraky bez nutnosti ich rozobratia na menšie časti. Z vrakov treba pred šrédrovaním len vysať kvapaliny a odobrať pneumatiky a sklá. Výkon jej hlavného elektromotora je 1 900 kilowattov, rotor váži 30 ton a točí sa rýchlosťou 680 otáčok za minútu.
"Takýto šréder na Slovensku neexistuje. Existujú len malé stroje s osem- až desaťnásobne menšou kapacitou, pre ktoré by bolo treba autovrak rozstrihať na časti," povedal Schwarzbacher. Pripomenul, že vďaka dvojnásobnej magnetickej separácii šréder oddeľuje nielen železné kovy od iných materiálov, ale v sekundárnej separácii vďaka zvyškovému magnetizmu aj farebné kovy od nekovov – napríklad plastov, gúm, či textilu z autosedačiek. Spracovanie jednej karosérie trvá na tomto šrédri okolo 60 sekúnd. "Na Slovensku sa v súčasnosti vykupuje 25- až 30-tisíc autovrakov ročne. V tomto závode sme ich schopní spracovať 90-tisíc ročne," dodal Schwarzbacher.
Závod v Hliníku nad Hronom začali stavať v apríli minulého roka, šrédrovaciu linku začali montovať vlani v lete. Súčasťou závodu je aj pracovisko na úpravu a vysúšanie vozidiel pred ich šrédrovaním. Vysúšaním - čiže vytiahnutím všetkých kvapalín - sa z autovrakov ako nebezpečného odpadu stáva bežný odpad. V celom závode pracuje zatiaľ v jednozmennej prevádzke 25 zamestnancov, z nich na šrédrovacej linke piati.