SME

V Hliníku dokážu spracovať 90-tisíc autovrakov ročne

HLINÍK NAD HRONOM 28. mája (SITA) - Ročná produkcia nového závodu na spracovanie starých vozidiel a kovového odpadu, ktorý v Hliníku nad Hronom postavila spoločnosť ŽP EKO QELET, je 92-tisíc ton. Náklady ...

HLINÍK NAD HRONOM 28. mája (SITA) - Ročná produkcia nového závodu na spracovanie starých vozidiel a kovového odpadu, ktorý v Hliníku nad Hronom postavila spoločnosť ŽP EKO QELET, je 92-tisíc ton. Náklady na centrum, ktoré je tretí mesiac v skúšobnej prevádzke, pričom s riadnou prevádzkou má začať o mesiac, dosiahli približne 500 mil. Sk. Na nákup technologického zariadenia firme prispel Recyklačný fond sumou takmer 89 mil. Sk, čo je približne 30 % ceny technológie. Podľa Ľubora Schwarzbachera, technického riaditeľa Železiarní Podbrezová, ktoré sú väčšinovým akcionárom ŽP EKO QELET, je očakávaná návratnosť investície 10 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Schwarzbacher na stredajšej prezentácii uviedol, že prevádzkareň v Hliníku nad Hronom je v súčasnosti najmodernejšou v Európskej únii. Jej hlavnú časť tvorí 105 metrov dlhá šrédrovacia linka, ktorá šrot a autovraky trhá a drví a výsledný produkt triedi na železné, neželezné kovy a nekovové časti. Hodinový výkon linky je 40 až 60 ton upraveného oceľového šrotu pri objemovej hmotnosti 1,0 až 1,3 tony v kubickom metri. "Autovrak sa na šrédrovacom zariadení roztrhá na kúsky, ktoré nie sú väčšie ako 160 milimetrov. Následne sa dvojnásobnou magnetickou separáciu oddelí nemagnetická časť od magnetickej. Magnetická časť, ktorá tvorí 80 až 85 percent, putuje do Železiarní Podbrezová, kde z toho vyrábame tekutú oceľ. Farebné kovy putujú ich spracovateľom," povedal Schwarzbacher. Dodal, že šrédrovacia linka v Hliníku nad Hronom je jediná na Slovensku, ktorá má taký výkon, že spracúva autovraky bez nutnosti ich rozobratia na menšie časti. Z vrakov treba pred šrédrovaním len vysať kvapaliny a odobrať pneumatiky a sklá. Výkon jej hlavného elektromotora je 1 900 kilowattov, rotor váži 30 ton a točí sa rýchlosťou 680 otáčok za minútu.

SkryťVypnúť reklamu

"Takýto šréder na Slovensku neexistuje. Existujú len malé stroje s osem- až desaťnásobne menšou kapacitou, pre ktoré by bolo treba autovrak rozstrihať na časti," povedal Schwarzbacher. Pripomenul, že vďaka dvojnásobnej magnetickej separácii šréder oddeľuje nielen železné kovy od iných materiálov, ale v sekundárnej separácii vďaka zvyškovému magnetizmu aj farebné kovy od nekovov – napríklad plastov, gúm, či textilu z autosedačiek. Spracovanie jednej karosérie trvá na tomto šrédri okolo 60 sekúnd. "Na Slovensku sa v súčasnosti vykupuje 25- až 30-tisíc autovrakov ročne. V tomto závode sme ich schopní spracovať 90-tisíc ročne," dodal Schwarzbacher.

Závod v Hliníku nad Hronom začali stavať v apríli minulého roka, šrédrovaciu linku začali montovať vlani v lete. Súčasťou závodu je aj pracovisko na úpravu a vysúšanie vozidiel pred ich šrédrovaním. Vysúšaním - čiže vytiahnutím všetkých kvapalín - sa z autovrakov ako nebezpečného odpadu stáva bežný odpad. V celom závode pracuje zatiaľ v jednozmennej prevádzke 25 zamestnancov, z nich na šrédrovacej linke piati.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 495
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 136
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 295
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 133
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 3 513
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 509
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 298
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 270
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 829
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 962
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 448
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 551
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 9 404
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 998
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 198
  8. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 452
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu