Brusel/Luxemburg 5. júna (TASR) - Skupina siedmich nových členských krajín Európskej únie (EÚ) vedená Maďarskom na dnešnom zasadnutí Rady EÚ pre životné prostredie neuspela s návrhom na prepracovanie plánu Európskej komisie na zníženie emisií oxidu uhličitého (CO2).
Dvadsaťsedemčlenný blok prijal ambiciózny plán znížiť emisie CO2 do roku 2020 o pätinu v porovnaní s úrovňami v roku 1990. Do toho istého roku chce EÚ ako celok zvýšiť tiež podiel energie z obnoviteľných zdrojov v energetickom mixe na 20 % a zvýšiť podiel biopalív v doprave na 10 %.
Celkový cieľ pre redukciu emisií je rozdelený medzi jednotlivé krajiny podľa objemu ich emisií a ekonomickej sily, pričom únia vychádza z údajov v roku 2005, teda prvom roku, keď boli k dispozícii údaje všetkých jej členov.
Avšak emisie CO2 v krajinách strednej a východnej Európy v období 1990-2005 aj kvôli slabosti ekonomík týchto postkomunistických štátov výrazne poklesli, a preto skupina nových členov únie vrátane Slovenska požadovala, aby sa pri prerozdeľovaní cieľov zohľadnila táto redukcia. Tento návrh však nenašiel podporu u ostatných krajín.
Komisár pre životné prostredie Stavros Dimas informoval, že ministri debatovali o niekoľkých návrhoch predložených zo strany viacerých členských krajín. Podľa slovinského ministra životného prostredia Janeza Podobnika je výsledkom dnešných rokovaní podpora stanoveného cieľa a ambiciózneho harmonogramu zo strany členských štátov, ktoré sú otvorené spolupráci a rokovaniam s cieľom dospieť do konca roka k definitívnej dohode.
Rada sa dnes zaoberala tiež návrhom EK, aby sa do roku 2012 dosiahlo zníženie emisií CO2 vypúšťaných automobilmi z terajších 160 gramov na kilometer na 120 gramov na kilometer. Pokles by sa mal dosiahnuť na 130 gramov na kilometer prostredníctvom úspornejších motorov a redukcia o ďalších desať gramov na kilometer by sa docielila prostredníctvom nových technológií, ktoré sa týkajú napríklad radenia rýchlosti, modernejších pneumatík alebo klimatizácie s nižšou spotrebou. V prípade nedodržania limitov navrhuje EK pokuty, ktoré by sa mali v období 2012 - 2015 postupne zvyšovať.
Návrh vyvolal rozpory medzi Bruselom a automobilovým priemyslom, predovšetkým výrobcami veľkých a ťažkých vozidiel s väčším objemom emisií. Slovinské predsedníctvo prišlo tiež s návrhom, aby sa stanovil dlhodobý cieľ spočívajúci v znížení emisií na 95 gramov na kilometer do roku 2020.
Z tzv. pokrokovej správy, ktorú predsedníctvo dnes ministrom predložilo na základe výsledkov doterajších rokovaní, okrem iného vyplýva, že názory členských krajín na jednotlivé body návrhu sú odlišné. Niektoré štáty napríklad požadujú zníženie navrhovaných sankcií alebo určitú flexibilitu v tejto otázke. Zatiaľ čo EK navrhuje rok 2012 ako cieľový, objavili sa aj požiadavky, aby sa termín pre nové ciele pre autá odložil na rok 2015.