BRATISLAVA 12. júna (SITA) - Rakúska spoločnosť Kapsch TrafficCom, ktorá vedie jedno z troch vylúčených konzorcií z tendra na elektronický výber mýta, označila doterajší priebeh opakovanej súťaže za škandálny a netransparentný. Celý tender bol podľa nej vyhlásený špeciálne v prospech jedného uchádzača.
Vo štvrtok to na tlačovej besede novinárom povedali vedúci predstavitelia spoločnosti Kapsch TrafficCom - jej majiteľ a predseda predstavenstva Georg Kapsch a člen predstavenstva Erwin Toplak. Dôvody Národnej diaľničnej spoločnosti na vylúčenie Kapschu zo súťaže naďalej považujú za neoprávnené a nepresvedčivé, a preto spolu s ďalšími dvoma vyradenými uchádzačmi podali koncom mája námietku na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).
Svoje argumenty proti vylúčeniu zo súťaže vo štvrtok vysvetľujú zástupcovia troch neúspešných účastníkov na ÚVO aj osobne.
"Sme presvedčení, že sme podali perfektnú ponuku, preto sa proti takémuto postupu musíme brániť," uviedol Georg Kapsch. Tender na výber mýta podľa neho nebol od samého začiatku otvorený, ale prispôsobený určitému uchádzačovi.
Za podozrivé pritom označil, že bývalé konzorcium Satways s účasťou spoločností Siemens a Slovak Telekom, ktoré bolo považované za favorita, napokon krátko pred termínom nepredložilo ponuku. Siemens sa pritom stal neskôr dodávateľom skupiny SanToll a Ibertax, a táto dvojica zostala napokon v súťaži ako jediná s najvyššou cenovou ponukou za vybudovanie mýtneho systému.
G. Kapsch ďalej tvrdí, že ostatní traja uchádzači v tendri ponúkli úplne nereálnu mieru efektivity výberu mýta. "Ponuka SanToll-u ako jediná bola vyššia ako požadovala NDS, a to by bol právny dôvod na zrušenie tendra," myslí si G. Kapsch.
Člen predstavenstva Erwin Toplak považuje za škandál nielen priebeh tendra, ale aj argumenty NDS o vyradení troch uchádzačov a okolnosti, za akých má byť víťazom súťaže skupina SanToll a Ibertax. V prípade, že ÚVO zamietne námietku proti vyradeniu z tendra, Kapsch sa podľa neho neplánuje odvolať na Európsku komisiu. Spor by mal totiž podľa neho byť rozhodnutý na Slovensku.
Námietky voči vylúčeniu z tendra na výber mýta predložili na ÚVO 23. a 26. mája tohto roku skupina dodávateľov Slovakpass, vedená talianskou spoločnosťou Autostrade, konzorcium na čele s rakúskym Kapsch TrafficCom a slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk vedené firmou Elektrovod Holding, a.s. ÚVO má rozhodnúť o námietkach podľa zákona o verejnom obstarávaní v tridsať dňovej lehote od ich podania.
Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk vrátane dane z pridanej hodnoty. Navrhnutá cena má pritom 60-percentnú váhu medzi troma kritériami na vyhodnotenie ponuky. Predpokladaná hodnota mýtneho systému určená NDS je 20 mld. Sk. ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk a Kapsch 22,575 mld. Sk.
Najdrahšiu cenu navrhla predpokladaná víťazná dvojica SanToll - Ibertax, za ktorou je francúzsky Sanef - 25,670 mld. Sk. Druhé hlavné kritérium, efektívnosť výberu mýta, má 30 % váhu pri vyhodnocovaní ponúk. NDS požadovala od uchádzačov garantovať minimálne 95-percentnú úspešnosť výberu poplatkov. ToSy.sk mal navrhnúť efektivitu výberu mýta 0,9980, Slovakpass 0,9950, SanToll - Ibertax 0,9891 a Kapsch 0,9620.
Pokiaľ ide o zostávajúce kritérium mýtnej transakcie s váhou 10 %, Slovakpass a SanToll - Ibertax mali navrhnúť 1 190 Sk, ToSy.sk 1 291,22 Sk a Kapsch 2 380 Sk. V tomto prípade ide o náklady na elektronický systém od prejazdu jedného auta po spoplatnenom úseku diaľnice až po zúčtovanie a zaplatenie poplatku.
Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť a vyzvala ich na predloženie ponúk. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov.
NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa k procesu verejného obstarávania na prevádzkovateľa elektronického výberu mýta v súčasnosti nevyjadruje. "Nekomentujeme to," uviedol pre TASR hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. Rovnako reagovalo aj Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR.