SME

Vylúčený Kapsch považuje priebeh tendra na mýto za škandál

Rakúska spoločnosť Kapsch TrafficCom, ktorá vedie jedno z troch vylúčených konzorcií z tendra na elektronický výber mýta, označila doterajší priebeh opakovanej súťaže za škandálny.

BRATISLAVA 12. júna (SITA) - Rakúska spoločnosť Kapsch TrafficCom, ktorá vedie jedno z troch vylúčených konzorcií z tendra na elektronický výber mýta, označila doterajší priebeh opakovanej súťaže za škandálny a netransparentný. Celý tender bol podľa nej vyhlásený špeciálne v prospech jedného uchádzača.

Vo štvrtok to na tlačovej besede novinárom povedali vedúci predstavitelia spoločnosti Kapsch TrafficCom - jej majiteľ a predseda predstavenstva Georg Kapsch a člen predstavenstva Erwin Toplak. Dôvody Národnej diaľničnej spoločnosti na vylúčenie Kapschu zo súťaže naďalej považujú za neoprávnené a nepresvedčivé, a preto spolu s ďalšími dvoma vyradenými uchádzačmi podali koncom mája námietku na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

SkryťVypnúť reklamu

Svoje argumenty proti vylúčeniu zo súťaže vo štvrtok vysvetľujú zástupcovia troch neúspešných účastníkov na ÚVO aj osobne.

"Sme presvedčení, že sme podali perfektnú ponuku, preto sa proti takémuto postupu musíme brániť," uviedol Georg Kapsch. Tender na výber mýta podľa neho nebol od samého začiatku otvorený, ale prispôsobený určitému uchádzačovi.

Za podozrivé pritom označil, že bývalé konzorcium Satways s účasťou spoločností Siemens a Slovak Telekom, ktoré bolo považované za favorita, napokon krátko pred termínom nepredložilo ponuku. Siemens sa pritom stal neskôr dodávateľom skupiny SanToll a Ibertax, a táto dvojica zostala napokon v súťaži ako jediná s najvyššou cenovou ponukou za vybudovanie mýtneho systému.

G. Kapsch ďalej tvrdí, že ostatní traja uchádzači v tendri ponúkli úplne nereálnu mieru efektivity výberu mýta. "Ponuka SanToll-u ako jediná bola vyššia ako požadovala NDS, a to by bol právny dôvod na zrušenie tendra," myslí si G. Kapsch.

SkryťVypnúť reklamu

Člen predstavenstva Erwin Toplak považuje za škandál nielen priebeh tendra, ale aj argumenty NDS o vyradení troch uchádzačov a okolnosti, za akých má byť víťazom súťaže skupina SanToll a Ibertax. V prípade, že ÚVO zamietne námietku proti vyradeniu z tendra, Kapsch sa podľa neho neplánuje odvolať na Európsku komisiu. Spor by mal totiž podľa neho byť rozhodnutý na Slovensku.

Námietky voči vylúčeniu z tendra na výber mýta predložili na ÚVO 23. a 26. mája tohto roku skupina dodávateľov Slovakpass, vedená talianskou spoločnosťou Autostrade, konzorcium na čele s rakúskym Kapsch TrafficCom a slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk vedené firmou Elektrovod Holding, a.s. ÚVO má rozhodnúť o námietkach podľa zákona o verejnom obstarávaní v tridsať dňovej lehote od ich podania.

SkryťVypnúť reklamu

Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk vrátane dane z pridanej hodnoty. Navrhnutá cena má pritom 60-percentnú váhu medzi troma kritériami na vyhodnotenie ponuky. Predpokladaná hodnota mýtneho systému určená NDS je 20 mld. Sk. ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk a Kapsch 22,575 mld. Sk.

Najdrahšiu cenu navrhla predpokladaná víťazná dvojica SanToll - Ibertax, za ktorou je francúzsky Sanef - 25,670 mld. Sk. Druhé hlavné kritérium, efektívnosť výberu mýta, má 30 % váhu pri vyhodnocovaní ponúk. NDS požadovala od uchádzačov garantovať minimálne 95-percentnú úspešnosť výberu poplatkov. ToSy.sk mal navrhnúť efektivitu výberu mýta 0,9980, Slovakpass 0,9950, SanToll - Ibertax 0,9891 a Kapsch 0,9620.

Pokiaľ ide o zostávajúce kritérium mýtnej transakcie s váhou 10 %, Slovakpass a SanToll - Ibertax mali navrhnúť 1 190 Sk, ToSy.sk 1 291,22 Sk a Kapsch 2 380 Sk. V tomto prípade ide o náklady na elektronický systém od prejazdu jedného auta po spoplatnenom úseku diaľnice až po zúčtovanie a zaplatenie poplatku.

SkryťVypnúť reklamu

Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť a vyzvala ich na predloženie ponúk. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov.

NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa k procesu verejného obstarávania na prevádzkovateľa elektronického výberu mýta v súčasnosti nevyjadruje. "Nekomentujeme to," uviedol pre TASR hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. Rovnako reagovalo aj Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 879
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 659
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 576
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 337
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 045
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 697
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 690
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 159
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 17 150
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 565
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 909
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 672
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 118
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 976
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 148
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 5 596
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Rafinéria Garyville v meste Marathon na juhu Louisiany.

Najviac by utrpeli firmy z automobilového sektora a ich dodávatelia.


SITA 14
Sídlo medzinárodnej ratingovej agentúry Fitch Ratings v New Yorku.

Slovensko má vo Fitch horšiu známku než v S&P.


TASR 1
Oliver Blume, šéf koncernu Volkswagen.

Divízia Porsche má finančné problémy už niekoľko rokov.


TASR
Warren Buffett.

Reporty prezradili, čomu veria top investori z Wall Street.


  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 17 150
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 565
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 909
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 672
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 118
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 976
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 148
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 5 596
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu