SME

Mýto môže za 13 rokov vyniesť 120 miliárd korún

Predpokladaný príjem z elektronického výberu mýta za nákladné automobily a autobusy na Slovensku môže za trinásť rokov dosiahnuť 120 miliárd korún.

BRATISLAVA 13. júna (SITA) - Predpokladaný príjem z elektronického výberu mýta za nákladné automobily a autobusy na Slovensku môže za trinásť rokov dosiahnuť 120 mld. Sk.

Ročne to predstavuje priemerne 9,23 mld. Sk. Odhaduje to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. "Podľa zahraničných skúseností prijateľná výška réžie je 12 % až 15 % ročného príjmu, teda okolo 1,29 mld. Sk, za trinásť rokov prevádzky spolu 16,8 mld. Sk. Pri odhadovanej cene systému, podľa zahraničných skúseností prepočítaných na podmienky SR, sa môže cena samotného systému bez prevádzky pohybovať v rozpätí 6 až 9,8 mld. Sk," uvádza ďalej Palčák v analýze venovanej zavedeniu elektronického mýta.

SkryťVypnúť reklamu

Príjmy z elektronického mýta môžu podľa šéfa VÚD urýchliť proces využitia rozvojového potenciálu z pohľadu nárastu HDP najmä vo východných regiónoch Slovenska. Jeho uplatnenie totiž závisí od dostupnej dopravnej infraštruktúry. "Bolo by veľmi zlým riešením, keby súčasný tender na mýto skončil neúspešne a rozhodnutie by sa posunulo do budúcnosti," varuje Palčák. Slovensko podľa neho potrebuje pre svoj ďalší rozvoj diaľnice ako soľ, pričom pre Slovensko je z hľadiska členitosti cestnej siete výhodnejší satelitný systém.

Pri téme zavedenia elektronického mýta v súčasnosti podľa Palčáka rezonujú najmä otázky o priebehu tendra, postojoch jeho účastníkov, ministerstva dopravy či Národnej diaľničnej spoločnosti. "Rozoberajú sa neoficiálne, ale potvrdené informácie o ponúkaných cenách, efektivite a ďalších kritériách. Veľmi ale chýba odborná diskusia. A práve v tomto prípade ide o vysoko sofistikovanú aplikáciu inteligentných dopravných systémov," pokračuje Palčák. Zároveň dodáva, že ich zavádzanie a používanie môže jedine odvrátiť hroziaci kolaps v cestnej doprave v nasledujúcich rokoch nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Prezentácia jednotlivých navrhovaných systémov by podľa neho bola zaujímavá pre odbornú verejnosť, v súčasnom štádiu tendra by však mohla skĺznuť do reklamy alebo útokov na konkurenciu.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ VÚD oceňuje, že účastníci mýtneho tendra mohli navrhnúť ktorúkoľvek technológiu vzhľadom na neutralitu zadania dodávky systému. Vyhlasovateľ súťaže aj uchádzači sa tak vyhli tzv. českej ceste, čiže rozdeleniu systému na dve etapy s rizikom dvoch rôznych technológií. "Z pohľadu vývoja a postupných implementácií elektronických mýtnych systémov v Európe je slovenský zámer odlišný v zadaní, pretože vopred určuje postup rozširovania systému do konečnej kilometráže v roku 2021. V zmysle smernice Európskej komisie (EK) z roku 2006 už povinnosť platby mýta určuje aj pre cesty 1. triedy," dodáva Palčák. Cesty 1. triedy totiž konkurujú hlavným medzinárodným trasám cestnej nákladnej dopravy, a tá by sa mohla na ne odchýliť. Na rozdiel od Českej republiky je slovenské zadanie navyše viazané aj smernicou EK z roku 2004 o interoperabilite.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 865
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 680
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 510
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 330
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 038
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 738
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 690
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 148
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 16 636
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 565
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 908
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 671
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 108
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 935
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 254
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 5 735
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Rafinéria Garyville v meste Marathon na juhu Louisiany.

Najviac by utrpeli firmy z automobilového sektora a ich dodávatelia.


SITA 13
Sídlo medzinárodnej ratingovej agentúry Fitch Ratings v New Yorku.

Slovensko má vo Fitch horšiu známku než v S&P.


TASR 1
Oliver Blume, šéf koncernu Volkswagen.

Divízia Porsche má finančné problémy už niekoľko rokov.


TASR
Warren Buffett.

Reporty prezradili, čomu veria top investori z Wall Street.


  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 16 636
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 565
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 908
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 671
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 108
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 935
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 254
  8. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 5 735
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu