BRATISLAVA 18. júna (SITA) - Prvý diaľničný balík cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu a prevádzku úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom je v časovom sklze. Priznal to v stredu po zasadnutí vlády minister dopravy Ľubomír Vážny s tým, že bude presunutý približne o šesť týždňov neskôr. "Musíme doriešiť geologické riziká," zdôvodnil Vážny meškanie projektu oproti pôvodným predpokladom. Zmluva s vybratým koncesionárom v prípade prvého balíka by tak mohla byť podľa neho podpísaná podľa predpokladov v januári 2009.
"Musíme dopracovať niektoré veci v geológii. Z koncesného dialógu vyplynulo, že príliš veľké riziko dávajú na geológiu. Zatiaľ sa mi zdá byť lepšie riešenie pre Slovensko, aby sme dotiahli doplňujúce posudky, ktoré tam chýbajú," vysvetlil Vážny. Takto by sa malo znížiť riziko, ktoré si chcú právoplatní účastníci tendra uplatniť. Minister dopravy pozitívne hodnotí pokračujúci koncesný dialóg s dvoma vybratými uchádzačmi. Ministerstvo dopravy ako vyhlasovateľ diaľničných tendrov cez PPP projekty s nimi odborne komunikuje o technických a finančných otázkach, ako aj podmienkach budúcej zmluvy.
Účastníkmi koncesného dialógu v prvom diaľničnom tendri PPP sú pôvodne dve vybraté konzorciá, ktoré predložili návrhy riešení. Ide o francúzsko-švédske konzorcium zložené zo spoločností Vinci Concessions S.A. a Skanska Infrastructure Development AB, ako aj šesťčlenné medzinárodné združenie pozostávajúce zo slovenských firiem Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s., francúzskych firiem Bouyges Travaux Publics SA a Colas SA, maďarskej spoločnosti Intertoll-Europe Zrt. a portugalskej Mota Engil, SGPS, SA. Neskôr po prehodnotení ponuky rezort dopravy vrátil do tendra aj francúzsku spoločnosť Eiffage Travaux Publics, tá však napokon nevstúpila do koncesného dialógu.
Prvý balík PPP projektov sa týka výstavby a prevádzky úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová v Žilinskom kraji a úsekov Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v Prešovskom kraji v celkovej dĺžke 74,84 kilometra. Predpokladaná hodnota stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty.