Frankfurt nad Mohanom 21. júna (TASR) - V Nemecku sa pokladajú za najrentabilnejšie len dve značky automobilov: Porsche a Dacia.
Drahé pohonné látky a rast nákladov na suroviny, tak ako v minulosti aj teraz vytvárajú vhodné podmienky pre expanziu ázijských výrobcov. Navyše vojna so zľavami, ktorá zúri na severoamerickom trhu, zaháňa európske automobilky do kúta. Ich miera zisku klesla hlboko pod dvojcifernú hranicu. Rast predaj ich vozidiel na rastúcich trhoch zmierňuje ich straty, ktoré im vznikajú na hlavných, zvyčajne domácich trhoch, len slabo.
Tento trend sa nevzťahuje na dvoch výrobcov automobilov: rumunskú dcéru Renaultu Daciu a na luxusnú nemeckú automobilku Porsche. Obe firmy prídu v júli na trh s novými modelmi. Porsche začne predávať 911 Carrera najmenej za 83 032 eur (2,52 milióna Sk). Dacia uvedie na trh limuzínu Sandero v základnej cene 7 500 eur (227.565 Sk).
Porsche a Dacia majú veľa spoločného, hoci z hľadiska porovnania vozidiel väčšie rozdiely už asi byť nemôžu. Nemecký týždenník Wirtschaftswoche však nedávno uviedol, že majú aj veľa spoločného. Miera rentability ich výroby dosahuje okolo 15 %. Predávajú sa bez zliav. V oboch prípadoch takmer vôbec nejestvujú reklamné kampane a iné akcie na podporu predaja. Takmer ani jeden z kupujúcich sa neuspokojí s ich základným vybavením, čo dvíha ich základnú cenu.
Samotných pôvodcov Dacie, manažérov Renaultu, prekvapil obchodný úspech lacného automobilu z Rumunska. Spočiatku sa model Logan predával len vo východnej Európe, len jej bol určený. Neskôr sa objavili jednotliví predajcovia, ktorí z vlastnej iniciatívy a na vlastné riziko začali dovážať Dacie do Nemecka. Až potom sa vedenie Renaultu rozhodlo, že Daciu oficiálne uvedie na trh západnej Európy.
Vlani sa predalo 200 000 Dacií. Na porovnanie, automobilka Porsche vyrobila a predala o polovicu vozidiel menej.
Informoval o tom nemecký týždenník Wirtschaftswoche.