BRATISLAVA 25. júna (SITA) - Európska komisia (EK) v stredu prijala druhý balík právnych predpisov pre Jednotný európsky vzdušný priestor (SES II). Cieľom týchto návrhov je ďalšie zlepšovanie bezpečnosti, znižovanie nákladov a skracovanie meškania. Ako ďalej informovala EK, bude to znamenať aj nižšiu spotrebu palív, takže letecké spoločnosti by mohli ušetriť až 16 mil. ton emisií oxidu uhličitého (CO2) a znížiť svoje ročné náklady o 2 až 3 mld. eur. Kompletná reforma európskeho systému riadenia letovej prevádzky bude mať kľúčový význam pri zvládaní očakávaného zdvojnásobenia objemu dopravy do roku 2020. Úžitok z toho budú mať podľa EK nielen leteckí cestujúci, ale takisto aj nákladní dopravcovia, vojenské a civilné letectvo. Vďaka tomuto balíku sa v letectve vytvoria dodatočné pracovné miesta. Európsky výrobný priemysel by mal zároveň profitovať z inovačného procesu v technológiách riadenia letovej prevádzky vďaka satelitnému systému Galileo. Tým by sa mala posilniť jeho konkurencieschopnosť na svetových trhoch.
"Tento balík je všeobecne prospešný pre cestujúcich, európske hospodárstvo a životné prostredie. Vzdušné priestory v Európe sú stále fragmentované. V dôsledku toho sú lety v priemere o 49 kilometrov dlhšie, ako je potrebné. Keďže má náš návrh za cieľ prispieť k skráteniu čakacej doby pri odlete a pristátí, cestujúci budú mať väčšiu šancu, že priletia načas," tvrdí podpredseda EK pre dopravu Antonio Tajani. Tento balík podľa neho zároveň umožní poskytovať bezpečnejšie a ekologickejšie lety pri zvyšovaní kapacity.
Balík SES II je založený na štyroch pilieroch - aktualizácia súčasných právnych predpisov z roku 2004, hlavný plán SESAR ATM (výskumný projekt týkajúci sa manažmentu letovej prevádzky v Jednotnom európskom vzdušnom priestore) alebo technologický pilier, bezpečnostný pilier a akčný plán pre kapacitu letísk.