BRATISLAVA 26. júna (SITA) - Európska komisia (EK) vo štvrtok zaslala výzvu 24 členským štátom Európskej únie (EÚ), vrátane Slovenska, ktoré doteraz riadne neprevzali právne predpisy týkajúce sa tzv. prvého železničného balíka. V rámci plnenia svojej úlohy monitorovať prevzatie právnych predpisov EÚ do vnútroštátneho právneho poriadku komisia zistila, že uvedený počet členských štátov tieto právne predpisy neimplementovali alebo ich implementovali nedostatočne. Vytvorenie integrovaného železničného trhu bude podľa EK pritom predstavovať kľúčový faktor na podporu jeho aktivity a konkurencieschopnosti, ako aj ďalší krok pri zabezpečovaní udržateľnej mobility v Európe. Ek o tom informovala na svojej internetovej
"Riadna transpozícia prvého železničného balíka je nevyhnutným krokom pri vytváraní hospodárskej súťaže na európskych železničných trhoch a zvyšovaní konkurencieschopnosti železníc vo vzťahu k ostatným spôsobom dopravy," vyhlásil podpredseda EK zodpovedný za dopravu Antonio Tajani.
Komisia ešte v máji 2006 zistila, že členské štáty síce prijali potrebné právne predpisy, v prípade niektorých však bolo nevyhnutné urobiť ďalšie opatrenia na zabezpečenie efektívneho regulačného rámca, ako aj uspokojivého fungovania železničných trhov. Konečný termín prijatia prvého železničného balíka bol marec 2003. V nadväznosti na podrobnú analýzu súladu vnútroštátnych právnych predpisov komisia zistila predovšetkým tri nedostatky. Ide o nedostatočnú nezávislosť manažéra infraštruktúry vo vzťahu k prevádzkovateľom železníc. Nedostatočná je aj implementácia pravidiel týkajúcich sa spoplatnenia prístupu na trať, napríklad neexistencia pravidiel s cieľom zlepšiť výkon železničnej siete a nedostatok stimulov pre manažéra infraštruktúry na znižovanie nákladov a poplatkov. Navyše neexistuje nezávislý regulačný orgán so silnými kompetenciami pri náprave problémov týkajúcich sa hospodárskej súťaže v odvetví železníc.