ŠTRASBURG 9. júla (SITA, Reuters) - Európsky komisár pre dopravu Antonio Tajani v utorok predložil návrh na zvýšenie environmentálnych štandardov cestnej a železničnej dopravy v krajinách Európskej únie (EÚ). Cieľom návrhu je zvýšenie poplatkov pre kamióny za prehustenie cestnej dopravy a zníženie hlučnosti vlakov. Tajani sa vyjadril, že chce vyššie mýtne pre ťažké nákladné vozidlá, ktorého cena bude zodpovedať miere zamorenia hlukom a znečisteniu ovzdušia emisiami oxidu uhličitého (CO2). Taliansky komisár plánuje taktiež zavedenie poplatkov za vstup do miest v čase dopravnej špičky. Cieľom Bruselu je okrem iného znížiť hlučnosť železničnej dopravy do roku 2020 až o 50 %. Dosiahnuť to chce prostredníctvom povinného nariadenia pre všetky železničné spoločnosti v Európe, ktoré by ich zaväzovalo vybaviť všetky svoje vagóny nízkohlukovými brzdnými doštičkami.
Mýtne sa bude vyberať elektronickým systémom a jeho výška bude závisieť od miery zamorenia hlukom, znečistenia ovzdušia a stupňa zahustenia premávky. Od prijatia si Tajani sľubuje vyššie zastúpenie ekologickejších spôsobov dopravy, menej emisií, nižšiu spotrebu paliva u dopravných áut až do výšky osem percent, ako aj zefektívnenie logistiky prepravných spoločností. Podľa výpočtov Európskej komisie (EK) budú musieť nákladné autá s najväčšou mierou znečistenia zaplatiť navyše štyri až päť centov na jeden kilometer. Tento nový systém však musia ešte schváliť všetky členské štáty EÚ, ako aj Európsky parlament. Environmentálna skupina Európska federácie pre Dopravu a životné prostredie sa o Tajaniho návrhu vyjadrila, že ide "dva kroky vpred a jeden vzad". Poplatky budú totiž stanovené v takej výške, že územia, ktoré sú najviac zasiahnuté znečistením, si nebudú môcť stanoviť ceny zodpovedajúce ich skutočným nákladom na ochranu životného prostredia.