BRATISLAVA 11. júla (SITA) - Koncesný dialóg so štyrmi vybratými uchádzačmi v druhom tendri na výstavbu a prevádzku úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami sa má začať na budúci týždeň. Pre agentúru SITA to povedal minister dopravy Ľubomír Vážny s tým, že tento proces v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) by mal pokračovať päť až šesť týždňov. Tento dialóg by mal bežať už rýchlejšie ako v prípade prvého diaľničného tendra, pretože problémy sú už známejšie.
Momentálne už bežiaci koncesný dialóg v prvom diaľničnom tendri PPP na diaľnici D1 medzi Martinom a Prešovom, v ktorom sú pôvodne dve vybraté konzorciá, má podľa ministra dopravy dospieť do cieľa približne za dva až tri týždne. Jeho časový sklz spôsobili geologické riziká, tie však majú byť vyriešené v auguste a doplnené do súťažných podkladov. "Zavolal som si na monitoring zodpovedných ľudí. Boli určité problémy s vrtnými súpravami pri presune cez horský masív. Potvrdili mi, že tieto problémy sú už odstránené a posledné asi 2 % geologických prác budú dovŕtané," dodal Vážny. V treťom tendri PPP na D1 medzi Žilinou a Martinom rezort dopravy dostal dokumenty od štyroch uchádzačov. To, koľkí z nich splnili podmienky účasti v tendri, by mohlo byť podľa Vážneho známe zhruba koncom júla, začiatkom augusta tohto roka. Rezort dopravy zatiaľ neinformoval, aké združenia predložili dokumenty.
Chýbajúce úseky D1 a R1 majú byť podľa ministerstva dopravy dokončené zväčša do konca roku 2010, komplikované úseky s tunelmi na D1 do roku 2012 až 2013. Dovtedy by malo byť postavených zo súkromných zdrojov cez PPP projekty 151 kilometrov diaľnic s odhadovanými stavebnými nákladmi vyše 105 mld. Sk (3,485 mld. €) bez DPH.
Prvý diaľničný tender PPP sa týka výstavby a prevádzky úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová a úsekov Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov. Predpokladaná cena stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk (1,630 mld. €) bez DPH. V tejto súťaži sú dve medzinárodné združenia - francúzsko-švédske v zložení Vinci Concessions S.A. a Skanska Infrastructure Development AB, ako aj šesťčlenná skupina vedená francúzskym Bouyges Travaux Publics. Jej členmi sú aj Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-Sk, a.s. Žilina.
Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj na výstavbu severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometrov. Odhadované stavebné náklady na R1 Nitra - Tekovské Nemce dosahujú 16,666 mld. Sk (553,2 mil. €) bez DPH. V hre zostali štyria vybratí uchádzači - rovnaké konzorcium s účasťou Doprastavu a Váhostavu-SK, ďalej francúzsko-holandská dvojica Vinci Concessions a ABN Amro Highway B.V., združenie vedené španielskou firmou Obrascón Huarte Laín, ako aj rakúske konzorcium v zložení Strabag AG a Porr Solutions Immobilien-und Infrastrukturprojekte.
Tretí tender PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala v dĺžke zhruba 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Odhadované stavebné náklady predstavujú okolo 40 mld. Sk (1,328 mld. €) bez DPH.