BRATISLAVA 14. júla (SITA) - Medzinárodné konzorcium Slovakpass, vedené talianskou diaľničnou spoločnosťou Autostrade, v pondelok podalo žalobu na Krajskom súde v Bratislave proti rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Úrad totiž odmietol námietku skupiny proti postupu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri vylúčení z tendra. Podanie žaloby na súde pre agentúru SITA potvrdil zástupca Slovakpassu Peter Newole. Ďalšie dve vylúčené konzorciá z mýtneho tendra v pondelok pripravovali podanie žaloby na ÚVO. "Pracujeme na žalobe za nezákonný postup úradu pri posudzovaní našej námietky," povedal agentúre SITA v pondelok dopoludnia Štefan Fecko, vedúci slovensko-švajčiarskej skupiny ToSy, vedenej spoločnosťou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava. Žalobu pripravovala podľa hovorkyne Kapschu Sylvie Košťálovej aj rakúska spoločnosť Kapsch TrafficCom. Konzorcium ToSy ani združenie na čele s rakúskou spoločnosťou Kapsch TrafficCom však zatiaľ agentúre SITA podanie žaloby nepotvrdili. Pondelok 14. júla bol pritom posledným termínom na podanie žaloby voči rozhodnutiu ÚVO.
Newole informoval, že úrad nepodložil odmietnutie námietky žiadnymi dôvodmi, dokumentárnou evidenciou ani zhodnotením stanovísk. Slovakpass pritom podľa neho nemal žiadny prístup k informáciám, na základe ktorých úrad rozhodol. Nemal dostatočný prístup ani k zložkám a dokumentom. "Úrad neskontroloval, či členovia komisie NDS sú experti a nezávislí, čo je povinnosť podľa zákona. ÚVO dôkladne nezhodnotil názory expertov, ktoré schválili súdni experti a členovia Slovakpass predstavili úradu," zdôvodnil ďalej podanie žaloby na súde Newole. Úrad podľa skupiny nevyhodnotil ani fakt, že minimálne jeden z expertov NDS nemôže byť považovaný za nezávislého. Slovakpass má výhrady aj k tomu, že ÚVO v jednom bode zdôraznil formálne argumenty nad rámec obsahu a nevzal pritom do úvahy jeho argumentáciu a názor experta schváleného slovenským súdom.
Ako vyplýva z rozhodnutí ÚVO z 2. júla 2008, ktoré má agentúra SITA k dispozícii, ponuku konzorcia vedeného spoločnosťou Kapsch NDS vylúčila kvôli štyrom dôvodom. Vyčítala mu, že neuviedol spôsob koordinácie spolupráce ani zásady spolupráce s Mýtnou políciou pri výkone mobilného enforcementu. Ďalšími dôvodmi vylúčenia Kapschu bola nemožnosť vypnutia akustického signálu na palubných jednotkách a tiež neúplný opis procesov v ponuke, nakoľko nezahŕňa rozdiely pri použití principiálne rôznych palubných jednotiek na rôzne účely použitia. ÚVO však dal vo všetkých štyroch prípadoch diaľničiarom za pravdu a námietky konzorcia proti vyradeniu z tendra z týchto dôvodov odmietol.
Skupina ToSy bola podľa uvedeného zdroja vylúčená pre tri dôvody, ÚVO pritom potvrdil dva z nich. Skupina jednoznačne nepreukázala splnenie záväzných požiadaviek na predmet zákazky v súťažných podkladoch a nevyhovela požiadavke NDS na vysvetlenie neobvykle nízkej ponukovej ceny. Uviedla hodnotu efektívnosti výberu mýta (99,8 %) výrazne prekračujúcu bežnú úroveň v okolitých krajinách. Úrad nesúhlasil s dôvodom vylúčenia ToSy iba v prípade nepredloženia kópií certifikátov, osvedčení a atestov na zariadenia, ktoré ešte neboli typovo schválené.
Združenie Slovakpass bolo diaľničnou spoločnosťou vylúčené pre nesplnenie záväznej požiadavky na záložný napájací dieselagregát v systéme, nepredloženie kópií certifikátov, osvedčení a atestov a neobvykle nízku ponukovú cenu. Úrad akceptoval prvý a tretí dôvod vylúčenia, druhý odmietol.
Skupina SanToll - Ibertax zostala ako jediná v hre o mýto s najvyššou zo štyroch predložených ponúk - 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €) vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Ďalšie tri ponuky totiž NDS vylúčila. Predpokladaná cenu mýtneho systému predstavuje 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez DPH a spolu s ňou 23,8 mld. Sk (790 mil. €). Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €). ToSy navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €).
Vzhľadom na odďaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. NDS pôvodne plánovala podpísanie dohody s vybratým dodávateľom mýtneho systému do konca apríla 2008. Možnosti uchádzačov podávať námietky predlžujú priebeh tendra. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.