BRATISLAVA 15. júla (SITA) - Ako v utorok agentúru SITA informoval vedúci združenia Štefan Fecko, žalobu podali v pondelok 14. júla 2008 a súd žiadajú o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) z 2. júla tohto roka. Úrad vtedy odmietol námietky všetkých troch vylúčených účastníkov tendra na elektronický výber mýta proti postupu jeho vyhlasovateľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Rozhodnutie úradu napadli na bratislavskom krajskom súde aj konzorcium Slovakpass, vedené talianskou spoločnosťou Autostrade, a združenie na čele s rakúskou firmou Kapsch TrafficCom.
"Požadujeme odklad vykonateľnosti rozhodnutia ÚVO až do právoplatného rozhodnutia súdu v konaní a zrušenie rozhodnutia ÚVO z 2. júla 2008 a vrátenie veci žalovanému na ďalšie konanie," uviedol ďalej Fecko pre agentúru SITA. Združenie ToSy považuje spomínané rozhodnutie ÚVO za nezákonné a žalobu podalo z toho dôvodu, lebo po nadobudnutí jeho účinnosti mu hrozí zmarenie možnosti účasti v súťaži. "Naše argumenty ohľadne nezákonnosti napadnutého rozhodnutia ÚVO sú natoľko závažné, že konzorcium nakoniec nemohlo žalobu nepodať," dodal Fecko.
Ako vyplýva z rozhodnutí ÚVO z 2. júla 2008, ktoré má agentúra SITA k dispozícii, ponuku konzorcia vedeného spoločnosťou Kapsch NDS vylúčila kvôli štyrom dôvodom. Vyčítala mu, že neuviedol spôsob koordinácie spolupráce ani zásady spolupráce s Mýtnou políciou pri výkone mobilného enforcementu. Ďalšími dôvodmi vylúčenia Kapschu bola nemožnosť vypnutia akustického signálu na palubných jednotkách a tiež neúplný opis procesov v ponuke, nakoľko nezahŕňa rozdiely pri použití principiálne rôznych palubných jednotiek na rôzne účely použitia. ÚVO však dal vo všetkých štyroch prípadoch diaľničiarom za pravdu a námietky konzorcia proti vyradeniu z tendra z týchto dôvodov odmietol.
Skupina ToSy bola podľa uvedeného zdroja vylúčená pre tri dôvody, ÚVO pritom potvrdil dva z nich. Skupina jednoznačne nepreukázala splnenie záväzných požiadaviek na predmet zákazky v súťažných podkladoch a nevyhovela požiadavke NDS na vysvetlenie neobvykle nízkej ponukovej ceny. Uviedla hodnotu efektívnosti výberu mýta (99,8 %) výrazne prekračujúcu bežnú úroveň v okolitých krajinách. Úrad nesúhlasil s dôvodom vylúčenia ToSy iba v prípade nepredloženia kópií certifikátov, osvedčení a atestov na zariadenia, ktoré ešte neboli typovo schválené.
Združenie Slovakpass bolo diaľničnou spoločnosťou vylúčené pre nesplnenie záväznej požiadavky na záložný napájací dieselagregát v systéme, nepredloženie kópií certifikátov, osvedčení a atestov a neobvykle nízku ponukovú cenu. Úrad akceptoval prvý a tretí dôvod vylúčenia, druhý odmietol.
Skupina SanToll - Ibertax zostala ako jediná v hre o mýto s najvyššou zo štyroch predložených ponúk - 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €) vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Ďalšie tri ponuky totiž NDS vylúčila. Predpokladaná cenu mýtneho systému predstavuje 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez DPH a spolu s ňou 23,8 mld. Sk (790 mil. €). Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €). ToSy navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €).
Vzhľadom na odďaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. NDS pôvodne plánovala podpísanie dohody s vybratým dodávateľom mýtneho systému do konca apríla 2008. Možnosti uchádzačov podávať námietky predlžujú priebeh tendra. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.