Chicago 19. júla (TASR) -
Avšak rast ceny ropy a s ňou aj vzostup ceny motorových palív citeľne zdražuje prepravu nákladov autami. V Spojených štátoch galón motorovej nafty stojí už takmer 5 USD (95,64 Sk) a odosielatelia zásielok objavujú výhodnosť železničnej dopravy.
Drahá ropa decimuje počet dopravných spoločností. Podľa analytikov väčšina veľkých firiem sa nemusí obávať o budúcnosť, ale malých prepravcov čaká ťažké obdobie. V prvom štvrťroku ich skrachovalo asi 1000 a položili sa aj dva veľké dopravné podniky Jevic Transportation Inc and Kalamazoo (New Jersey) a Alvan Motor Freight (Michigan).
Niektoré prepravné firmy začali využívať kombinovanú metódu prepravy tovarov na dlhé trate. JB Hunt Transport Services a železničná CSX Corp teraz udávajú trend v tejto novinke. Takzvaná intermodálna preprava je založená na štandardizovaných kontajneroch, ktoré sa prepravujú do cieľa nákladným autom, loďou alebo po železnici alebo kombinovaným spôsobom. Spoločnosť JB Hunt informovala, že sa práve vďaka tejto metóde zvýšila zisk o 28 %. Spoločnosť CSX tento týždeň informovala, že napriek poklesu prepravy nákladov o 3 %, vytvorila vyšší zisk. Objem nákladu prepravovaný intermodálne pritom medziročne zvýšila o 12 %.
Analytici predpokladajú, že aj ďalšie veľké americké železničné spoločnosti ako Union Pacific, Burlington Northen Santa Fe či Norfolk Southern Corp vytvoria väčší zisk než vlani. Požiadaviek na prepravu od firiem je tak veľa, že si môžu dovoliť zvyšovať prepravné tarify.
Osud automobilových i železničných dopravných spoločností je však rozdielny. Ak sa americká ekonomika zotaví, ak dôjde k citeľnému zlacneniu ropy a pohonných látok z nej, väčší zisk budú tvoriť automobiloví prepravcovia. Ak sa však situácia ešte skomplikuje, zelená bude svietiť železničným spoločnostiam. Ak sa však viac bude uplatňovať kombinovaná metóda prepravy tovarov na veľké vzdialenosti, môže sa dariť jedným i druhým.
Informovala o tom agentúra Reuters.