BRATISLAVA. Necelých päť týždňov pred lehotou splatnosti poslala poisťovňa Kooperativa svojej klientke oznámenie o zmene poistného. Išlo o povinné zmluvné poistenie (PZP), ktoré uzatvorila pred rokom.
Oproti minulému roku jej poisťovňa platbu zvýšila o 626 korún na úroveň sadzby z minulého roka, ale bez bonusu, ktorý jej vtedy priznali. Zvýšenie poistného ju nemilo prekvapilo.
Impulz z poisťovne prišiel neskoro
Na avízo o novej platbe zareagovala klientka tak, že sa rozhodla doterajšiu zmluvu vypovedať. Zistila však, že to nie je možné a najmenej ďalší rok bude musieť byť poistená v doterajšej poisťovni. Nestihla totiž termín, dokedy možno zmluvu vypovedať.
Manažérka pre internú komunikáciu Kooperativy Daniela Michaličová povedala, že informácie o nových cenách na nasledujúce obdobie sú klientom k dispozícii na ktoromkoľvek obchodnom mieste poisťovne a tiež na bezplatnej infolinke. „Klient tak má dostatočne veľký časový rozsah na porovnanie cien a prípadné doručenie výpovede do poisťovne,“ povedala Michaličová.
Nezalatením poistného zmluva nezanikne
Zrušiť zmluvu na PZP možno len výpoveďou poistnej zmluvy, ktorú musí poistník doručiť poisťovni minimálne šesť týždňov predtým, ako jeho poistná zmluva zavŕši rok. Klientka z nášho príkladu, ktorá sa spoľahla na písomné upozornenie poisťovne, tak časovú lehotu premeškala.
Zmluva na PZP navyše nemôže zaniknúť z dôvodu neplatenia poistného tak, ako je to možné pri ostatných druhoch poistenia.
Imrich Fekete zo Slovenskej kancelárie poisťovateľov odporúča všetkým, ktorí uzatvárajú nové zmluvy na povinné zmluvné poistenie motorového vozidla, aby si pozorne prečítali poistné podmienky. Z nich sa dozvedia, kedy a akým spôsobom môžu poistenie vypovedať.
Ako oznamujú poisťovne
Zákon nepredpisuje poisťovniam spôsob, ako by mali upozorňovať klientov na to, že sa blíži ich povinnosť uhradiť poistné na nasledujúce obdobie. „Ak má klient dohodnuté zasielanie avíza na úhradu v zmluve, dostane ho minimálne dva mesiace pred výročným dátumom,“ tvrdí manažérka pre marketing a komunikáciu Komunálnej poisťovne Silvia Vonzová.
Generali Poisťovňa posiela klientom avízo o platbe „v mesiaci, ktorý je pred mesiacom s výročím zmluvy“. Jej klienti teda môžu, ale aj nemusia stihnúť prípadnú výpoveď zmluvy.
Bez uvedenia konkrétneho termínu pri upozorňovaní na platby, ale s poznámkou „dostatočne včas“ alebo „s dostatočným predstihom“, informujú klientov Allianz – Slovenská poisťovňa a ČSOB Poisťovňa.
OTP Garancia poisťovňa posiela takéto upozornenia 55 až 60 dní pred dátumom splatnosti poistného – čiže v dostatočnom predstihu.
Kalendárny rok nepoistia
Podľa zákona musia poisťovne informovaťo cenách PZP na takzvaný kalendárny rok, počet zmlúv tohto typu medzi klientmi klesá.
Poisťovne majú povinnosť informovať o nových cenách povinného zmluvného poistenia (PZP) na nasledujúci kalendárny rok do konca októbra predchádzajúceho roku.
Povinnosť si síce pravidelne plnia, ale klientom už ponúkajú len zmluvy PZP na technický rok. Klienti sa potom pri uzatváraní zmlúv v priebehu roka ťažšie orientuju v ponuke, lebo ceny poistiek už najdu len na ich internetových stránkach.
V minulosti sa PZP uzatváralo na kalendárny rok. Od januára 2002, keď začalo na trhu pôsobiť osem poisťovní, uzatvárajú poisťovne zmluvy PZP aj na tzv. technický rok.
Podľa Slovenskej kancelárie poisťovateľov je na trhu asi 30 až 40-percentný podiel tých, ktorí majú uzatvorené PZP na kalendárny rok. Sú to najmä klienti, ktorí si od začiatku roku 2002 nekúpili nové auto a nemenili ani poisťovňu. Po roku 2002 začala medzi poisťovňami pôsobiacimi na trhu bitka o klientov. Táto sa prejavuje najmä v cenách a jej dôsledkom je, že na základe vlastného rozhodnutia ročne zmení poisťovňu asi 100 000 klientov.
(vj)