BRATISLAVA 8. augusta (SITA) - V koncesnom dialógu s dvoma vybratými konzorciami v prvom tendri na stavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) skončilo prvé kolo. Druhé kolo rokovaní bude zamerané na právne, technické a finančné otázky. Agentúru SITA o tom informovalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) ako vyhlasovateľ troch tendrov na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov na diaľnici D1 a rýchlostnej ceste R1 prostredníctvom PPP projektov. Výsledok prvého tendra má byť podľa rezortu dopravy zverejnený až po podpísaná koncesnej zmluvy s víťazným uchádzačom.
V súčasnosti pokračuje prvé kolo rokovaní s vybratými štyrmi uchádzačmi v druhom diaľničnom tendri na stavbu a prevádzku úsekov R1. "Uchádzači a verejný obstarávateľ počas neho rokujú o rôznych pripomienkach k predloženým návrhom riešení a koncesnej zmluve. Výsledok bude známy po podpise koncesnej zmluvy s víťazom verejného obstarávania," uviedlo ďalej ministerstvo dopravy.
Pokiaľ ide o tretí tender, ktorý sa týka výstavby a prevádzky ďalších úsekov D1, v súčasnosti ešte stále zasadá komisia na vyhodnotenie splnenia podmienok účasti štyroch záujemcov. "Vyhodnocuje doklady, ktoré záujemcovia predložili. V súčasnosti ešte nie je známy výsledok predmetného vyhodnocovania," informoval rezort dopravy. Koncesný dialóg v tomto prípade podľa neho začne po výzve na účasť na koncesnom dialógu a predložení návrhov riešení konzorciami, ktoré splnia podmienky účasti.
Chýbajúce úseky D1 a R1 majú byť podľa ministerstva dopravy dokončené zväčša do konca roku 2010, komplikované úseky s tunelmi na D1 v roku 2012 a 2013. Dovtedy by malo byť postavených zo súkromných zdrojov cez PPP projekty 151 kilometrov diaľnic s odhadovanými stavebnými nákladmi vyše 105 mld. Sk (3,485 mld. €) bez DPH.
Prvý diaľničný tender PPP sa týka výstavby a prevádzky úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová a úsekov Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov. Predpokladaná cena stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk (1,630 mld. €) bez DPH. V tejto súťaži sú dve medzinárodné združenia - francúzsko-švédske v zložení Vinci Concessions S.A. a Skanska Infrastructure Development AB, ako aj šesťčlenná skupina vedená francúzskym Bouygues Travaux Publics. Jej členmi sú aj Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-Sk, a.s. Žilina.
Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj na výstavbu severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometrov. Odhadované stavebné náklady na R1 Nitra - Tekovské Nemce dosahujú 16,666 mld. Sk (553,2 mil. €) bez DPH. V hre zostali štyria vybratí uchádzači - rovnaké konzorcium s účasťou Doprastavu a Váhostavu-SK, ďalej francúzsko-holandská dvojica Vinci Concessions a ABN Amro Highway B.V., združenie vedené španielskou firmou Obrascón Huarte Laín, ako aj rakúske konzorcium v zložení Strabag AG a Porr Solutions Immobilien-und Infrastrukturprojekte.
Tretí tender PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala v dĺžke zhruba 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Odhadované stavebné náklady predstavujú okolo 40 mld. Sk (1,328 mld. €) bez DPH. Doklady pre účasť v tendri predložili štyri konzorciá. V jednom sú spoločnosti Vinci Concessions S.A. a Skanska Infrastructure Development AB. Ďalšie tvorí združenie na čele so spoločnosťou Bouygues Travaux Publics, sú v ňom aj slovenskí zástupcovia Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Tretie konzorcium je zložené z firiem Hochtief PPP Solutions, Alpine Bau, FCC Construcción S.A. a Western Carpathians Motoirway Investors Company. Členmi štvrtého konzorcia sú Strabag AG a Porr Solutions Immobilien-und Infrastrukturprojekte.