Bratislava 28. augusta (TASR) - Obchvat obce Figa dlhý 3,3 kilometra za takmer 495 miliónov Sk bez DPH (16,43 milióna eur) dnes oficiálne otvorili. Na akte sa zúčastnil štátny tajomník ministerstva dopravy Milan Mojš, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a. s., Igor Choma a starosta obce Imrich Palmont. TASR o tom informoval hovorca NDS Marcel Jánošík.
Ako v stredu po rokovaní vládneho kabinetu skonštatoval minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny, prejazd obchvatom nebude spoplatnený. "Tak ako tie ostatné obchvaty, Ožďany aj Tornaľa, tak aj Figa bude oslobodený od poplatkov, kým nebude dobudovaný celý úsek," uviedol.
Rýchlostná cesta R2 je súčasťou medzinárodného ťahu E58 Česká republika Slovensko Ukrajina, ktorý na území SR tvorí dopravnú tepnu v smere západ východ v spojení Česká republika Kúty Bratislava Nitra Žiar nad Hronom Lučenec Košice Ukrajina. Stavba rýchlostnej cesty R2 Figa obchvat je ďalšou etapou postupnej prestavby cesty I/50 s mimoúrovňovým napojením rýchlostnej cesty R2 na existujúci komunikačný systém. Je situovaná severne od obce Figa, čím vylučuje tranzitnú dopravu z obce.
Úsek sa začína dočasným napojením na existujúci komunikačný systém a jeho koniec plynulo nadväzuje na stavbu rýchlostnej cesty R2 Tornaľa obchvat, s ktorou vytvára jeden funkčný celok. Rýchlostná cesta R2 sa vzhľadom na dopravné zaťaženie buduje v polovičnom profile budúcej štvorpruhovej komunikácie. S výhľadovým dobudovaním pravého jazdného pásu sa uvažuje pri výstavbe cestných nadjazdov, ako aj pri prekládkach, ochranách a rekonštrukciách inžinierskych sietí.
Výstavbou úseku rýchlostnej cesty R2 Figa obchvat sa zabezpečí odklonenie a vylúčenie tranzitnej dopravy z územia obce Figa. Navrhovaná stavba zahŕňa 5 mostných objektov v celkovej dĺžke 317,22 metra, mimoúrovňovú križovatku Figa, múry, preložky podzemných a nadzemných inžinierskych sietí, ako aj úpravy vodných tokov.
Stavba prechádza prevažne poľnohospodárskymi pozemkami rôznej bonity. Pod humusovitými hlinami, respektíve navážkami, sa nachádzajú sprašoidné a fluviálne sedimenty íly. Neogénne podložie tvoria íly rôznej plasticity, ílovité piesky, íly štrkovité a sitovce. Vzhľadom na nepriaznivé geologické prostredie sú pri výstavbe navrhnuté geologické stabilizačné opatrenia pri násypoch aj výkopoch. Napriek skutočnosti, že sa stavba nenachádza v chránenom území ani v ochrannom pásme vodných zdrojov, životnému prostrediu a samotnému začleneniu stavby do krajiny je venovaná veľká pozornosť. Všetky zrážkové vody z povrchu vozovky budú zachytávané betónovými rigolmi do vpustov a ďalej budú odvádzané cestnou kanalizáciou do odlučovačov ropných látok a najbližších recipientov. Náhrada za vyrúbanú zeleň sa prevedie výsadbou na cestnom telese.