BRATISLAVA. Agentúre SITA to v utorok potvrdil hovorca súdu Pavol Adamčiak. Súd podľa neho o tom rozhodne na návrh dvoch z troch vylúčených uchádzačov v tendri na elektronický výber mýta - spoločnosti Elektrovod Holding, a.s. Bratislava, lídra slovensko-švajčiarskeho konzorcia ToSy.sk, ako aj rakúskej spoločnosti Kapsch TrafficCom, ktorá vedie ďalšie medzinárodné
Tretiemu vylúčenému mýtnemu uchádzačovi, talianskej spoločnosti Autostrade per Italia, ktorá vedie konzorcium Slovakpass, súd nevyhovel v žiadosti o odklad vykonateľnosti rozhodnutia ÚVO. Všetci traja vylúčení účastníci mýtneho tendra podali na súde 14. júla, resp. 15. júla tohto roka žaloby na preskúmanie zákonnosti rozhodnutiu ÚVO zo začiatku júla tohto roka. Úrad vtedy odmietol ich námietky voči postupu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. pri ich vylúčení zo súťaže. Adamčiak pre agentúru SITA zároveň potvrdil, že vyjadrenie žalovaného, čiže ÚVO, k jednotlivým žalobám bolo súdu doručené 25. augusta 2008. Na otázku, kedy možno očakávať začatie konania a prípadne rozhodnutie súdu, hovorca neodpovedal.
Pokiaľ ide o štvrtú žalobu, ktorú na súde podala 7. augusta spoločnosť Kapsch na preskúmanie zákonnosti iného rozhodnutia ÚVO z 25. júla 2008, súd zaslal výzvu žalovanému na vyjadrenie sa k žalobe a výzvu na zaslanie administratívneho spisu. "Dňa 2. septembra 2008 bola súdu doručená žiadosť ÚVO o predĺženie lehoty na vyjadrenie sa k žalobe," dodal Adamčiak.
ÚVO v mýtnom tendri doposiaľ zamietol ako neopodstatnené všetkých sedem námietok vyradených uchádzačov, z čoho jednou sa odmietol zaoberať. Naposledy 8. septembra tohto roka odmietol námietku spoločnosti Elektrovod Holding proti rozhodnutiu vyhlasovateľa súťaže NDS. Námietka smerovala proti vysvetleniu ponuky, ktoré verejnému obstarávateľovi poskytol uchádzač SanToll a proti posúdeniu predmetného vysvetlenia zo strany NDS. Úrad má v súvislosti s mýtom rozhodnúť 29. septembra tohto roka aj o ďalšej námietke vylúčenej skupiny vedenej rakúskou spoločnosťou Kapsch TrafficCom. NDS tak naďalej nemôže vyhlásiť výsledky tendra, hoci uzatvorenie koncesnej zmluvy s vybratým uchádzačom plánovala ešte v apríli tohto roka.
Najnižšiu cenu v tendri na mýto s predpokladanou cenou 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty (DPH) predložilo konzorcium Slovakpass vedené talianskou spoločnosťou Autostrade, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €) vrátane DPH. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy na čele so spoločnosťou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €). SanToll - Ibertax navrhol 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €).
Vzhľadom na odďaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. NDS pôvodne plánovala podpísanie dohody s vybratým dodávateľom mýtneho systému do konca apríla 2008. Možnosti uchádzačov podávať námietky predlžujú priebeh tendra. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.