BRATISLAVA. Priatelia Zeme ďalej informovali agentúru SITA, že spolu so 14 environmentálnymi a ľudskoprávnymi mimovládnymi organizáciami v stredu zaslali prezidentovi EIB Philippeovi Maystadtovi list, v ktorom ho upozorňujú na možné porušovanie medzinárodných dohovorov týkajúcich sa ľudských práv a životného prostredia pri diaľničných PPP projektoch na Slovensku.
EIB v súčasnosti posudzuje žiadosť Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií o úver na financovanie výstavby vybraných úsekov diaľnice D1 cez PPP projekty, na ktoré sa vzťahuje zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Tento zákon okrem iného umožňuje výstavbu diaľnic na nevykúpených a nevyvlastnených pozemkoch. Dáva tak investorovi právo vysporiadať majetkové vzťahy k pozemkom, na ktorých sa diaľnica buduje, až po jej dokončení a kolaudácii. "V praxi to môže znamenať, že vlastníci nehnuteľností budú kompenzovaní až po niekoľkých rokoch od uvedenia diaľnice do prevádzky, čo porušuje ich právo na pokojné užívanie majetku garantované Európskym dohovorom o ľudských právach, a je v príkrom rozpore aj s Ústavou Slovenskej republiky," upozornil riaditeľ Via Iuris - Centra pre práva občanov Pavol Žilinčík.
Ten istý zákon zároveň zbavuje Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), a.s. povinnosti vykonať tzv. štátnu expertízu, ktorá hodnotí ekonomickú efektívnosť a opodstatnenosť nákladov verejných prác s celkovou cenou vyššou ako 200 mil. Sk (6,64 mil. €). "Pokiaľ sa vynechá štátna expertíza, zvyšuje sa tým riziko nadhodnotenej ceny výstavby, najmä ak už v minulosti boli preukázané kartelové dohody stavebných firiem práve pri diaľnici D1," dodal koordinátor siete mimovládnych organizácií CEE Bankwatch na Slovensku Ivan Lesay.
Programový koordinátor Priateľov Zeme zároveň upozornil na postup NDS a povoľovacích orgánov, ktoré podľa neho ignorujú výsledky posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) v plánovanom úseku D1 Turany - Hubová. Výsledkom EIA bolo odporúčanie variantu B1, ktorý bol v časti pri obci Šútovo riešený tunelom Korbeľka. V roku 2007 sa však NDS rozhodla nahradiť ho tromi kratšími tunelmi, pričom diaľnica má pretnúť Šútovo. "Obyvatelia z dotknutých komunít sa už jasne vyjadrili, že nesúhlasia s výstavbou podľa zmeneného variantu a odmietajú odkúpenie aj vyvlastnenie svojich nehnuteľností. Môžeme očakávať, že práve v Šútove bude použité ustanovenia (spomínaného) zákona a výstavba začne na súkromných pozemkoch bez kompenzácie ich majiteľov," predpokladá koordinátor projektu Fondy EÚ Roman Havlíček.
EIB by podľa Lesaya rozhodne nemala financovať projekty, ktoré "porušujú práva obyvateľov, garantované základnými európskymi legislatívnymi dokumentmi, ako sú Amsterdamská zmluva a Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd." Nemala by podľa neho ani poskytovať prostriedky tým spoločnostiam, ktoré porušujú pravidlá hospodárskej súťaže a boli usvedčené z kartelových dohôd.