BRATISLAVA. V rozhovore pre agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Za veľmi nešťastnú označil situáciu, keď vzhľadom na odvolávania vylúčených uchádzačov doteraz nebola podpísaná koncesná zmluva s prevádzkovateľom mýtneho systému. Za príčinu tohto stavu Palčák považuje aj nedostatky v zákone o verejnom obstarávaní. Predkladanie opakovaných žiadostí o nápravu a námietok od troch vylúčených konzorcií už vníma ako určitú hru na odďaľovanie podpísania zmluvy.
"Nie je možné, aby sa donekonečna dávali námietky. Prvé kolo námietok bolo o vecných dôvodoch vylúčenia uchádzačov, kde Úrad pre verejné obstarávanie vydal stanovisko," pripomenul Palčák odmietnutie úradom prvých námietok začiatkom júla tohto roka. Dôvody vylúčenia môžu podľa neho adekvátne posúdiť len ľudia, ktorí sa veľmi podrobne zoznámili so súťažnými podkladmi a jednotlivými ponukami uchádzačov. "A to môžu byť len členovia komisie, nikto iný. Argumenty vylúčených uchádzačov nemôžu byť objektívne, nakoľko žiadny z nich nerád priznáva, že urobí chybu," dodal riaditeľ VÚD. Či dôvody vylúčenia boli správne, to podľa Palčáka možno ukáže čas, keď Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ako sľúbila, vyloží všetky karty na stôl.
Pokiaľ ide o termín sprevádzkovania mýtneho systému, Palčák tvrdí, že na jeho vybudovanie je potrebných najmenej osem mesiacov až rok od podpísania zmluvy. K tomu je ešte potrebná určitá skúšobná prevádzka systému. Z technického pohľadu je jedno, pokračoval šéf VÚD, či mýto bude zavedené začiatkom alebo v priebehu roka. Skôr vidí problém v tom, dokedy bude fungovať nálepkový systém a odkedy začne platiť elektronický systém. "Podľa smernice Európskej únie nesmú byť oba systémy súbežne," dodal Palčák. Zavedenie mýta začiatkom roka označil za najlepšie riešenie z fiškálneho pohľadu. Dá sa to podľa neho spraviť aj v priebehu roka, len je to potrebné legislatívne zabezpečiť.
To, že skupina SanToll - Ibertax, ktorá jediná zostala v hre o mýto, predložila vyššiu cenovú ponuku na vybudovanie mýtneho systému ako predpokladala NDS, nie je podľa Palčáka právnym dôvodom na zrušenie súťaže. "Nie je to tender na nákup vozidiel alebo výstavbu budov, kde sa dá jednoznačne porovnávať ponúkaná cena záujemcov. Musíme si uvedomiť, že vybudovanie systému elektronického výberu mýtneho je tak zložitý a komplikovaný proces, že je veľmi zložité porovnať ceny. Ponuky majú rôzne technické aspekty," tvrdí Palčák. Či je ponúknutá cena adekvátna, k tomu je podľa neho potrebné vidieť celú ponuku, jej pridanú hodnotu. Mýtny systém nie je len o okamžitom vyberaní peňazí. Zároveň je aj monitorovacím a riadiacim systémom dopravy a mal by byť schopný v krátkom čase reagovať na vývoj cestnej dopravy či potrebné rozšírenia, poznamenal Palčák.