BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy SR chce podpísať koncesnú zmluvu na realizáciu druhého balíka diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu a prevádzku úsekov rýchlocesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami do konca tohto roka. V rozhovore pre agentúru SITA to v stredu povedal minister dopravy Ľubomír Vážny.
V prípade prvého balíka na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom by mohla byť podľa neho koncesná zmluva podpísaná v januári 2009. Koncesnú zmluvu na tretí balík, ktorý je zameraný na stavbu ďalších úsekov D1 medzi Žilinou a Martinom, plánuje ministerstvo dopravy podpísať predbežne v apríli budúceho roka. Kvôli meškaniu s prípravou PPP projektov Vážny pripustil, že do roku 2010, ako plánovala vláda, nemusia byť postavené zo súkromných peňazí všetky plánované úseky PPP bez tunelových častí. "To pripúšťam, ale uvidíme podľa ponúk. Termín 2010 je predpokladaný," povedal Vážny. Úseky s tunelmi by mali byť podľa zámerov vlády postavené najskôr v rokoch 2012 a 2013.
"V pondelok skončil koncesný dialóg pre druhý balík. Momentálne dopracovávame súťažné podklady podľa výsledkov súťažného dialógu. Na budúci týždeň dáme výzvy štyrom uchádzačom a budú mať asi mesiac na to, aby predložili ponuky," informoval ďalej v rozhovore pre agentúru SITA minister Vážny.
Pokiaľ ide o prvý balík PPP, ministerstvo dopravy, ako vyhlasovateľ týchto tendrov ešte čaká na geologický prieskum. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. podľa Vážneho sľúbila uskutočniť podrobný geologický prieskum. "Dúfam, že to aj dodrží, lebo v niektorých prípadoch predtým to nedodržala," dodal minister dopravy s tým, že prvý balík musel byť posunutý práve kvôli tomu. "Dodnes nemáme geologický prieskum a uchádzači nám nechceli dať svoje ponuky bez geológie," posťažoval sa Vážny na diaľničiarov. Po doplnení výsledkov geologického prieskumu do súťažných podkladov skončí koncesný dialóg. Rezort dopravy následne dopracuje súťažné podklady a uchádzačov, ktorí v prvom balíku zostali v hre a vyzve ich na predloženie ponúk.
V treťom balíku ministerstvo dopravy zatiaľ vyhodnotilo kvalifikačné predpoklady uchádzačov o získanie koncesie, keď v tomto tendri zostali traja. Vážny podpísal v pondelok koncesnú dokumentáciu pre tretí balík a ministerstvo dopravy ju sprístupnilo uchádzačom. "Postupne začínajú robiť na svojich ponukách," uviedol Vážny.
Meškanie v príprave PPP projektov podľa Vážneho čiastočne spôsobilo Ministerstvo financií SR, ktoré malo vypracovať správu o ich realizácii. "Najväčšie zdržanie spôsobila NDS, ktorá nedodala včas geologické podklady najmä v prvom, ale aj druhom balíku," uviedol Vážny. Termín začatia stavby diaľničných úsekov cez PPP bude podľa neho známy na základe predložených ponúk uchádzačov. Ukončenie stavieb a ich odovzdanie do užívania budú upresnené v súťažných podkladoch. "V roku 2010 bude postavená nejaká časť D1, ale nie všetky úseky pre meškanie a nedodanie geologických podkladov," uviedol Vážny. Stavba úsekov R1 by mala byť podľa neho rýchlejšia a v roku 2010 by mala byť väčšia časť odovzdaná.