BRATISLAVA. Medzinárodné konzorcium Slovakpass, vedené talianskou diaľničnou spoločnosťou Autostrade, podalo na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) novú námietku v tendri na elektronický výber mýta. Celkovo ide už o desiatu námietku troch vylúčených uchádzačov z mýtneho tendra. Slovakpass ako jeden z vyradených v námietke žiada, aby Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. zriadila novú hodnotiacu komisiu pre mýtny tender. Jej členovia by mali mať profesionálne vzdelanie a prax v oblasti, ktorej sa tender týka. Agentúru SITA o tom vo štvrtok informoval zástupca konzorcia Peter Newole s tým, že nová komisia by mala opätovne zvážiť podané ponuky. Slovakpass predtým podal na NDS v tejto súvislosti žiadosť o nápravu. Hovorkyňa ÚVO Helena Fialová prijatie uvedenej námietky Slovakpassu zatiaľ nepotvrdila.
"Nedávno sme sa dozvedeli, že žiaden z členov komisie oprávnených hodnotiť podané ponuky, nemá žiadne skutočné profesionálne vzdelanie alebo profesijnú skúsenosť v oblasti, ktorej sa tender týka," uviedol ďalej Newole. Z tohto dôvodu Slovakpass tvrdí, že komisia nebola spôsobilá hodnotiť podané ponuky, vylučovať ich, determinovať, že ponúkaná cena je príliš nízka alebo vyžadovať vysvetlenie podaných ponúk.
Slovakpass sa zároveň dožaduje prístupu ku kompletným záznamom NDS, najmä v časti týkajúcej sa ustanovenia komisie a previerky profesionálneho vzdelania alebo skúsenosti v oblasti, ktorej sa tender týka, u tých členov, ktorí sú oprávnení hodnotiť podané ponuky. "S ohľadom na vážne porušenie zákona o verejnom obstarávaní, Ústavy SR a európskeho práva tým, že ponuka SanTollu (ako jediný zostal v hre s najvyššou ponukou) nebola hodnotená rovnako ako ponuky Slovakpassu a ostatných účastníkov tendra, požadujeme, aby nám bola poskytnutá možnosť nahliadať a robiť si poznámky a kópie z dokumentácie NDS," dodal Newole. O tom, že má komisia pre mýtny tender 15 členov, z ktorých päť má právo hodnotiť podané ponuky, sa Slovakpass dozvedel z postupu ÚVO a Krajského súdu v Bratislave.
Najnižšiu cenu v tendri na mýto s predpokladanou cenou 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty (DPH) predložilo konzorcium Slovakpass vedené talianskou spoločnosťou Autostrade, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €) vrátane DPH. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €). SanToll - Ibertax navrhol 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €). Vzhľadom na odďaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. Možnosti uchádzačov podávať námietky, ktoré im dáva zákon o verejnom obstarávaní, predlžujú priebeh tendra. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.