BRATISLAVA. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) navrhol Krajskému súdu v Bratislave, aby zamietol ako bezpredmetnú aj štvrtú žalobu v mýtnom tendri. Zatiaľ poslednú žalobu v neuzavretom tendri na elektronický výber mýta podalo voči úradu jedno z troch vylúčených konzorcií vedené rakúskou spoločnosťou Kapsch TrafficCom 7. augusta tohto roka. Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa úradu Helena Fialová, úrad zastáva názor, že v konaní o námietkach postupoval v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. Kapsch v spomínanej žalobe žiada preskúmanie rozhodnutia ÚVO z 25. júla tohto roka. Úrad vtedy zastavil konanie o námietke Kapschu týkajúcej sa diskriminačného postupu vyhlasovateľa tendra Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. pri vyradení troch zo štyroch uchádzačov. Kapsch v žalobe zároveň navrhuje súdu odložiť vykonateľnosť uvedeného rozhodnutia úradu.
ÚVO navrhol súdu ešte 25. augusta tohto roka zamietnuť ako neodôvodnené tri podané žaloby voči rozhodnutiu úradu z 2. júla tohto roka. Úrad totiž zamietol námietky troch vylúčených uchádzačov proti postupu NDS pri ich vyradení z mýtneho tendra. Senát Krajského súdu v Bratislave by mal do konca tohto týždňa rozhodnúť o odklade vykonateľnosti rozhodnutia ÚVO zo začiatku júla. Agentúru SITA o tom v utorok informoval hovorca súdu Pavol Adamčiak. Súd má rozhodnúť na návrh dvoch z troch vylúčených uchádzačov v tendri - spoločnosti Elektrovod Holding, a.s. Bratislava, ako lídra slovensko-švajčiarskeho konzorcia ToSy.sk, ako aj spoločnosti Kapsch TrafficCom. Tretiemu vylúčenému mýtnemu uchádzačovi, talianskej spoločnosti Autostrade per Italia, ktorá vedie konzorcium Slovakpass, súd nevyhovel v žiadosti o odklad vykonateľnosti rozhodnutia ÚVO.
Najnižšiu cenu v tendri na mýto s predpokladanou cenou 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty (DPH) predložilo konzorcium Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €) vrátane DPH. Združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €). SanToll - Ibertax, ktorý ako jediný zostal v hre, navrhol za mýtny systém najvyššiu cenu - 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €). Vzhľadom na odďaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. Minister dopravy Ľubomír Vážny uviedol, že výber mýta môže byť zavedený najskôr v treťom kvartáli 2009 alebo až od januára 2010. Možnosti uchádzačov podávať námietky, ktoré im dáva zákon o verejnom obstarávaní, predlžujú priebeh tendra. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a