BRATISLAVA. Obdobie nadchádzajúcej zimy podľa nízkonákladového leteckého dopravcu SkyEurope Airlines, a.s. preverí, kto je naozajstným nízkonákladovým prepravcom, čiže disponuje skutočne nízkou nákladovou základňou. Agentúru SITA o tom v utorok informoval hovorca SkyEurope Tomáš Kika. Spoločnosť podľa neho znížila svoju nákladovú základňu podstatne už v prvej polovici svojho finančného roka a tento trend pokračoval spolu s procesom jej reštrukturalizácie. SkyEurope zaviedol procedurálne i technické opatrenia smerom k šetreniu paliva. Pri pomalších letoch, prevádzkovaní najmladšej flotily na svete s najmodernejšími technológiami a ďalšími opatreniami je podľa neho možné ušetriť niekoľko sto kilogramov paliva na jeden let. Významným faktorom znižovania nákladovej základne je aj prevádzkovanie flotily jedného typu lietadiel, čo pomáha kompenzovať rastúce ceny paliva.
SkyEurope Airlines zavedie v zimnom letovom poriadku 2008/2009 novú pravidelnú linku z Bratislavy do Istanbulu s odletmi v dennom čase. Spoločnosť zároveň neotvorí pravidelné linky z Bratislavy do Dublinu, Corku a Birminghamu a z Košíc do Prahy a Dublinu. "Dôvodom neotvorenia liniek do írskych destinácií je najmä veľká dĺžka sektoru a s ňou súvisiace vysoké náklady na palivo, ktoré neumožňujú udržiavať linku pri súčasných cenách na úrovni profitability. Ako aj spomaľujúca írska ekonomika a očakávaný pokles počtu cestujúcich v zimnej sezóne, ktorá je všeobecne slabšia z pohľadu všetkých leteckých spoločností," zdôvodnil Kika plánované zrušenie viacerých pravidelných liniek. Aj neotvorenie linky z Košíc do Prahy podľa neho rovnako súvisí s rastúcimi nákladmi, najmä na palivo a jej prevádzkovanie. Pri snahe udržať ceny na úrovni konkurencie schopnej alternatívnym spôsobom dopravy nie je možné udržať linku na úrovni ziskovosti, dodal Kika. Jedinú vnútroštátnu linku na trase Bratislava - Košice SkyEurope naďalej prevádzkuje. Linku z Bratislavy do Prahy SkyEurope zrušil po piatich mesiacoch prevádzkovania v máji tohto roka.
Ceny paliva podľa Kiku neovplyvňujú fungovanie len SkyEurope, ale všetkých leteckých spoločností na celom svete. Palivo totiž tvorí nezanedbateľnú časť nákladovej základne každej leteckej spoločnosti. Obdobie rastúcich cien paliva spôsobuje problémy najmä aerolinkam s komplexnou štruktúrou obchodného modelu, rôznorodým letovým parkom a veľkou nákladovou základňou, ktorá sa kontroluje pomerne ťažko. Ide najmä o klasických leteckých prepravcov.
SkyEurope prepravil v septembri tohto roka okolo 355 tis. cestujúcich pri medziročnom raste o 1,5 %. Priemerná obsadenosť lietadiel sa znížila na 78 %. za posledných dvanásť mesiacov ku koncu septembra spoločnosťou letelo celkovo takmer 3,8 mil. cestujúcich, čo znamenalo medziročné zvýšenie o 13,6 %. Obsadenosť lietadiel v tomto období však medziročne klesla o osem percentuálnych bodov na 73,6 %.
SkyEurope je vedúcou nízkonákladovou spoločnosťou v Rakúsku, Českej republike a Slovenskej republike. V letnom letovom poriadku prevádzkuje 76 leteckých spojení do 43 destinácií v 20 krajinách. V roku 2007 spoločnosť prepravila viac ako 3,5 mil. cestujúcich a dosiahla takmer 80-percentnú obsadenosť lietadiel. Spoločnosť prevádzkuje letecké spojenia zo svojich základní v Bratislave, Prahe, Viedni a Košiciach. SkyEurope prevádzkuje flotilu 15 lietadiel Boeing 737-700 NG, ktorá svojím priemerným vekom 1,5 roku patri k najmladším a najmodernejším na svete. Flotila by sa pritom do roku 2011 mala rozšíriť na 30 lietadiel typu Boeing 737-700 NG. Spoločnosť je od septembra 2005 obchodovaná na burzách vo Viedni a vo Varšave. Spoločnosť vznikla v septembri 2001, eviduje základné imanie vo výške 19,9 mil. Sk (660,56 tis. €) a pracuje v nej takmer 750 zamestnancov.