BRATISLAVA. Zavedením elektronického výberu mýta bude podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho finančne znevýhodnená cestná nákladná doprava. Železničná nákladná doprava bude, naopak, zvýhodnená znížením poplatkov za používanie Železničnej dopravnej cesty. Tie sú totiž v SR s 8 eurami (241 Sk) za kilometer jedny z najvyšších v Európe. Minister dopravy o tom informoval v utorok na prvej konferencii Slovensko ako logistická veľmoc, organizovanej vydavateľstvom Ecopress v spolupráci s HNClubom. V susednom Rakúsku, Českej republike a Poľsku dosahujú tieto poplatky zhruba 3 eura (90,38 Sk) až 4 eura (120,5 Sk) za kilometer železničnej dráhy.
"To dosť znevýhodňuje a diskriminuje slovenskú železničnú dopravu. Vláda si uvedomuje túto potrebu a snažíme sa riešiť zníženie ceny za dopravnú cestu. Zatiaľ sa mi nedarí, ale dúfam, že sa podarí, aby sme do toho vniesli určitú koncepčnosť," povedal ďalej Vážny. Momentálne sa to podľa neho robí len živelne - ak zostanú prostriedky, tak sa dajú do železničnej dopravnej cesty. Minister dopravy pripomenul vypracovaný návrh financovania železničnej dopravy na roky 2009 až 2011 s výhľadom na neskôr, podľa ktorého nie je iná cesta, ako zvýšiť štátnu dotáciu do Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), správcu železničnej infraštruktúry.
Ministerstvo dopravy chce podľa Vážneho zvýšiť štátnu podporu pre kombinovanú dopravu ročne z terajších 20 mil. Sk (663,88 tis. €) na 50 mil. Sk (1,66 mil. €) v rokoch 2009 až 2013. Malo by sa tak začať zvýhodňovanie kombinovanej dopravy a logistiky. Vozidlá prepravujúce náklad v systéme kombinovanej dopravy by mali mať daňové úľavy. "Mechanizmus podpory je pomerne ľahko využiteľný. Čo sa týka odsúhlasenia v štátnom rozpočte, s ministerstvom financií sme nedošli ku konsenzu. Aj keď podpora na rok 2009 nebude zvýšená o 30 mil. Sk (995,82 tis. €), budeme hľadať spôsoby, ako to z vlastných zdrojov vyriešiť," uviedol ďalej Vážny na konferencii.