BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny vyslovil nádej, že koncesná zmluva na dodanie a prevádzku elektronického výberu mýta môže byť uzatvorená do konca novembra tohto roka. Systém výberu mýta by mal byť v takom prípade podľa neho zavedený do októbra, prípadne do konca budúceho roka. Vážny o tom informoval v utorok na logistickej konferencii organizovanej vydavateľstvom Ecopress v spolupráci s HNClubom. "Dúfam, že to začneme robiť v roku 2009, aby sme si mohli odskúšať všetky tieto mechanizmy v praxi a aby nám to aj fungovalo," dodal minister dopravy o predpokladanom termíne sprevádzkovania mýtneho systému v SR.
Vážny v súvislosti so stále neuzavretým tendrom na výber mýta pripomenul, že problémy súvisia s rezervami zákona o verejnom obstarávaní, keď vznikajú obštrukcie zo strany vyradených uchádzačov. Kvôli meškaniu mýta, ktoré sa malo začať vyberať pôvodne od začiatku roka 2009, zaznamená Národná diaľničná spoločnosť (NDS) straty v príjmoch. Elektronické mýto, pokračoval Vážny, je pomerne flexibilný systém s nastavením rôznych spôsobov spoplatnenia diaľničnej siete. Napríklad tranzit nad 300 kilometrov môže byť podstatne drahší ako doprava na kratšie vzdialenosti. Takto možno tranzit znevýhodniť a presunúť ho na železnicu.
Vládou schválená novela zákona o verejnom obstarávaní môže podľa Vážneho v prípade jej schválenia parlamentom v skrátenom legislatívnom konaní urýchliť tender na elektronický výber mýta. Pripustil to po rokovaní vlády 1. októbra tohto roka. Mýtny tender totiž nie je stále uzatvorený pre opakujúce sa nové námietky neúspešných konzorcií, čo znemožnilo zavedenie mýta v plánovanom termíne od začiatku roka 2009. Počet námietok podaných v tendri na elektronický výber mýta na Úrade pre verejné obstarávanie už stúpol na desať. Množstvo podávaných námietok by mohli obmedziť aj kaucie, ktoré by po zamietnutí námietky prepadli v prospech štátu. Uvedená novela má zároveň urýchliť priebeh aj ostatných väčších obstarávaní. Ide napríklad o plánovanú výstavbu diaľničných úsekov či nového terminálu na bratislavskom letisku.
Najnižšiu cenu v tendri na mýto s predpokladanou cenou 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty (DPH) predložilo konzorcium Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €) vrátane DPH. Združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €). SanToll - Ibertax, ktorý ako jediný zostal v hre, navrhol za mýtny systém najvyššiu cenu - 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €). Vzhľadom na odďaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.