BRATISLAVA. Zamietnutú námietku podalo vyradené slovensko-švajčiarske konzorcium ToSy vedené spoločnosťou Elektrovod Holding, a.s. Bratislava proti inému úkonu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ako vyhlasovateľa mýtneho tendra. Agentúru SITA o tom v pondelok informoval ÚVO.
Úrad zároveň zastavil konanie o ďalšej námietke skupiny Slovakpass, vedenej talianskou spoločnosťou Autostrade, takisto proti inému úkonu verejného obstarávateľa. Dôvodom je podľa úradu skutočnosť, že navrhovateľ v tomto prípade nepodal námietku NDS. Úrad tak podľa zákona o verejnom obstarávaní nie je oprávnený o predmetnej námietke vecne rozhodnúť. Slovakpass v námietke spochybnil odbornú kvalifikáciu členov hodnotiacej komisie NDS pre mýtny tender a žiadal vymenovať novú komisiu, ktorá by opäť posúdila všetky ponuky uchádzačov. Úrad momentálne nemá žiadne ďalšie námietky od konzorcií vyradených z mýtneho tendra. Podpis koncesnej zmluvy s dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta závisí od podania prípadných ďalších námietok a takisto od možných nových žalôb na súde voči rozhodnutiam úradu.
Navrhovateľ z konzorcia ToSy namietal skutočnosť, že koncern Siemens je technologickým dodávateľom skupiny SanToll, hoci pôvodne bol členom skupiny Satways, ktorá nakoniec nepredložila svoju ponuku. "Komisia úradu dospela k záveru, že nakoľko záujemca - skupina Satways v predmetnom verejnom obstarávaní nepredložila ponuku, nestala sa uchádzačom, a teda zákon o verejnom obstarávaní nebráni členovi skupiny Satways stať sa subdodávateľom iného uchádzača, ktorý predložil ponuku," zdôvodnil úrad svoje zamietavé rozhodnutie.
ToSy namietal aj osobu konzultanta verejného obstarávateľa, o ktorom sa domnieval, že konal v záujme presadenia ponuky uchádzača, ktorého subdodávateľom je koncern Siemens. Navrhovateľ zastával názor, že pôsobenie tohto konzultanta v rámci vyhodnocovania ponúk uchádzačov je neprijateľné. Komisia úradu z dokumentácie verejného obstarávateľa zistila, že namietaný konzultant sa nezúčastňoval na vyhodnocovaní splnenia požiadaviek na predmet zákazky komisiou verejného obstarávateľa, nebol prítomný na jej zasadnutí a jeho stanovisko nebolo podkladom pre vylúčenie uchádzačov.
Najnižšiu cenu v tendri na mýto s predpokladanou cenou 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty (DPH) predložilo konzorcium Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €) vrátane DPH. Združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €). SanToll - Ibertax, ktorý ako jediný zostal v hre, navrhol za mýtny systém najvyššiu cenu - 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €). Vzhľadom na odďaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. Minister dopravy Ľubomír Vážny uviedol, že výber mýta môže byť zavedený najskôr v treťom kvartáli 2009 alebo až od januára 2010. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.