BRATISLAVA. Vyplýva to z návrhu vládneho uznesenia k správe o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest formou PPP projektov. Minister Vážny má správu predložiť na najbližšom zasadnutí kabinetu.
Ministri financií, výstavby a regionálneho rozvoja a životného prostredia, ako aj predseda Úradu geodézie, kartografie a katastra by podľa navrhovaného uznesenia mali do 14. novembra tohto roka určiť a oznámiť ministrovi dopravy dvoch zástupcov s riadiacimi právomocami ako kontaktné osoby pre plnenie úlohy riadiaceho výboru pre PPP projekty. Minister pôdohospodárstva by mal zároveň takisto do 14. novembra vykonať na Slovenskom pozemkovom fonde také opatrenia, aby prednostne uzatváral kúpne zmluvy na pozemky neznámych vlastníkov, ktoré sú nevyhnutné pre vydanie stavebných povolení na vybratých diaľničných úsekoch zahrnutých do PPP projektov.
Vzhľadom na niektoré nedostatky v príprave stavieb zaradených do PPP projektov je pôvodný harmonogram uzatvárania zmlúv s koncesionármi posunutý, informuje rezort dopravy v uvedenej správe. Koncesné zmluvy na prvý a druhý balík mali byť totiž podľa pôvodných zámerov podpísané v septembri tohto roka. Zmluva na prvý balík na výstavbu úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom by mala byť podľa najnovších informácií rezortu dopravy uzatvorená do 27. februára 2009, na druhý balík pre úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami do konca roka 2008 a na tretí balík pre úseky D1 medzi Žilinou a Martinom do 15. apríla 2009.
"PPP projekty sú v súčasnosti vo fáze, keď bude trh o necelý mesiac testovať adekvátnosť kvality a prípravy dokumentácie a rozhodujúcich podkladov. Je nevyhnutné doplniť chýbajúce dokumenty potrebné pre vydanie stavebných povolení v čo najkratšom čase," uvádza ďalej ministerstvo dopravy. Rovnako je podľa správy dôležité čo najskôr dokončiť výkup pozemkov pre všetky balíky, lebo v opačnom prípade hrozia riziká prípadných kompenzácií a sporov. Žiadne konzorcium a žiadna z bánk, ktoré sa na tomto projekte podieľajú, podľa rezortu dopravy nechcú v budúcnosti vstúpiť do akéhokoľvek sporu so štátom. Preto je averzia bánk voči nekvantifikovateľným rizikám veľmi vysoká a pozícia kohokoľvek, kto chce financovať podobne rozsiahly projekt, zložitá.