BRATISLAVA. Medzinárodné konzorcium Slovakpass, vedené talianskou diaľničnou spoločnosťou Autostrade, podalo vo štvrtok na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) voči Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) námietku v tendri na elektronický výber mýta. Konzorcium namieta, že žiaden z členov komisie na vyhodnotenie ponúk oprávnený vyhodnocovať predložené ponuky nemá odborné vzdelanie alebo odbornú prax zodpovedajúcu predmetu zákazky. "Navrhovateľ zároveň týmto namieta platnosť všetkých úkonov vykonaných komisiou nakoľko žiaden z členov Komisie, oprávnený vyhodnocovať predložené ponuky, nemá odborné vzdelanie alebo odbornú prax zodpovedajúcu predmetu zákazky, a preto Komsia nebola spôsobilá ani na vyhodnocovanie predložených ponúk, vylúčenie predložených ponúk, určenie, že ponúkaná cena je cenou "neobvykle nízkou", požadovanie vysvetlenie predložených ponúk a podobne," uviedlo konzorcium vo svojej námietke adresovanej
Slovakpass vo svojej námietke navrhuje zriadiť novú komisiu, ktorej členovia budú oprávnení vyhodnocovať predložené ponuky. Ďalším návrhom je, aby ÚVO zrušilo všetky rozhodnutia komisie a zároveň zrušilo všetky predchádzajúce rozhodnutia NDS, ktoré NDS urobila na základe konania komisie. Vo svojej námietke tiež konzorcium Slovakpass navrhlo úradu, aby vydal predbežné opatrenie, ktorým by sa NDS mala zdržať uzavretia zmluvy s výhercom tendra.
V tejto veci už konzorcium Slovakpass podalo na NDS žiadosť o nápravu už 20. októbra, teda len tri dni po tom, čo ÚVO v rovnakej veci konanie zastavil. Ako dôvod vtedy úrad uviedol práve skutočnosť, že navrhovateľ musí najprv podať námietku na NDS, inak úrad podľa zákona o verejnom obstarávaní nie je oprávnený o predmetnej námietke vecne rozhodnúť.
Najnižšiu cenu v tendri na mýto s predpokladanou cenou 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty (DPH) predložilo práve konzorcium Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €) vrátane DPH. Združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €). SanToll - Ibertax, ktorý ako jediný zostal v hre, navrhol za mýtny systém najvyššiu cenu - 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €). Vzhľadom na odďaľovanie ukončenia mýtneho tendra už nie je reálne zavedenie mýta na Slovensku v plánovanom termíne 1. januára 2009. Minister dopravy Ľubomír Vážny uviedol, že výber mýta môže byť zavedený najskôr v treťom kvartáli 2009 alebo až od januára 2010. Do tretieho tendra na elektronický výber mýta sa pôvodne prihlásilo osem konzorcií, NDS z nich neskôr vybrala päť, ponuku predložili štyria uchádzači. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.