BRATISLAVA. V tendri na druhý balík projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) konzorcium odovzdalo ponuku vo výške 1,383 mld. eur (41,66 mld. Sk). Ďalej nasledovala francúzsko-holandská dvojica Vinci Concessions a ABN Amro Highway B.V. s ponukou 1,503 mld. eur (45,28 mld. Sk) a združenie vedené španielskou firmou Obrascón Huarte Laín s navrhovanou cenou 1,616 mld. eur (48,68 mld. Sk). Najvyššiu ponuku znejúcu na 1,838 mld. eur (55,37 mld. Sk) odovzdala šesťčlenná skupina vedená francúzskym Bouygues Travaux Publics, ktorej členmi sú aj Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-Sk, a.s. Žilina. Písomne podložené informácie agentúre SITA poskytol zdroj blízky Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT).
Ponuky odovzdali konzorciá 12. novembra a podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho by do týždňa od tohto dátumu mala komisia posúdiť, či spĺňajú všetky podmienky. Komisia má zároveň rozhodnúť, či budú posudzované všetky ponuky, alebo niektoré vylúči. Víťaz tendra by mal byť známy približne o ďalších desať dní až dva týždne. V prípade, že revízne postupy nepotrvajú dlhšie ako mesiac, koncesná zmluva na druhý balík PPP na R1 by mohla byť podľa Vážneho podpísaná v januári 2009. O projekte napokon ešte rozhodne vláda a uchádzači musia zabezpečiť finančné splnenie svojich ponúk. Tri úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami by mali byť podľa ministra odovzdané do užívania v polovici roku 2010.
Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj na výstavbu severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometrov. Odhadované stavebné náklady pôvodne predstavovali 16,666 mld. Sk (553,2 mil. €) bez DPH. Tie by sa podľa minulotýždňového vyjadrenia ministra Vážneho nemali zvýšiť, avšak celkové investičné náklady by mali byť vyššie zhruba o 55 % až 75 %. "Neviem to posúdiť v súvislosti so súčasnou finančnou krízou," dodal Vážny s tým, že to bude závisieť aj od podmienok bánk. "Pomer financovania nebude, ako sme všetci očakávali, 5 % v dodávateľskej časti konzorcií a 95 % v bankovej. Čiže tento pomer bude iný. Zatiaľ neviem, aký. Odhadujem, že z 25 % až 30 % sa budú musieť na celých projektoch podieľať dodávateľské konzorciá aj so svojimi zdrojmi," predpokladá Vážny. Štát podľa ministra dopravy začne splácať náklady na výstavbu diaľnic zo súkromných zdrojov cez PPP projekty až po odovzdaní postavených úsekov do užívania. Štát musí posúdiť, či ročná platba bude v súlade s potrebami.
V súvislosti s druhým balíkom PPP v pondelok 17. novembra premiér Robert Fico vyslovil nádej, že medzi štyrmi nedávno predloženými ponukami je ponuka, obsahujúca reálnu bankovú záruku. Premiér však zároveň prejavil obavy nad zabezpečením 2 mld. eur (60,25 mld. Sk) na výstavbu vybraných úsekov diaľnice D1 zo súkromných zdrojov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ide o prvý z troch diaľničných balíkov PPP projektov. Všetky konzorciá, ktoré majú záujem túto diaľnicu stavať, podľa Fica tvrdia, že v súčasnej finančnej kríze je prakticky nemožné naraz získať takúto veľkú sumu prostriedkov.