BRATISLAVA. Presuny klientskych účtov medzi bankami sa zjednodušia. Slovenská banková asociácia (SBA) totiž schválila koncepciu jednotného postupu bánk pri presune účtu, tzv. switching code. Nové pravidlá budú pre členov asociácie záväzné od 1. septembra budúceho roku.
Základom koncepcie jednotných pravidiel je presun existujúcich trvalých príkazov a súhlasov inkás z bežného účtu fyzickej osoby vedeného v pôvodnej banke na iný bežný účet tej istej fyzickej osoby v inej banke.
"V istých prípadoch nebude musieť klient navštíviť banku, v ktorej ruší svoj pôvodný účet," informoval výkonný riaditeľ SBA Ladislav Unčovský. Nová banka totiž potrebné záležitosti odkomunikuje s pôvodnou bankou. Ale pokiaľ to bude potrebné, napríklad pre dodatkovanie zmlúv, klient svoju pôvodnú banku bude musieť navštíviť.
Pôvodná banka zruší pôvodný účet až vtedy, ak má klient v rámci účtu vysporiadané všetky záväzky. Pravidlá sa týkajú iba bežných účtov, ktoré klient používa na prijímanie a zasielanie platieb a netýkajú sa platobných kariet.
Tie musí klient odovzdať pôvodnej banke, ak ich vyžaduje. Koncepcia pravidiel taktiež zahŕňa povinnosť bánk jasne, zrozumiteľne a vopred informovať klienta o poplatkoch.
V minulom roku prijali banky dobrovoľné záväzky, ktoré sa týkajú aj podnikateľov, ako napríklad zrušenie viazanosti produktov pre malé a stredné podniky. V nadväznosti na tieto záväzky asociácia schválila zmeny v dokumente "Postup bankového ombudsmana pri vybavovaní podnetov".
Zmeny upravujú kompetencie bankového ombudsmana tak, aby mohol vykonávať kontrolu aj nad dobrovoľnými záväzkami týkajúcimi sa podnikateľských subjektov. Doteraz totiž mohol ombudsman postupovať len v zmysle etického kódexu, ktorý je určený pre spotrebiteľov. Kontrolu nad etickými záväzkami aj voči podnikateľom bude môcť bankový ombudsman vykonávať podľa schváleného postupu od 1. januára 2009.
Slovenská banková asociácia v súčasnosti združuje 25 členov, ktorí reprezentujú takmer 100 % slovenského bankového sektora.
Asociácia okrem iného zabezpečuje aj činnosť Stáleho rozhodcovského súdu, ktorý bol zriadený na rozhodovanie sporov vzniknutých z obchodnoprávnych a občianskoprávnych vzťahov. Pod asociáciu spadá aj Bankový ombudsman, ktorého úlohou je riešenie sporov medzi spotrebiteľmi a bankou.