BRATISLAVA. Bez plynu to nejde a slovenským firmám nie je do reči. Kombinovaný efekt energetickej krízy a globálnej ekonomickej ich môže dostať do nepríjemnej situácie - platiť to bude najmä, ak budú bez plynu dlhší čas. Viac firiem je už teraz prinútených obmedziť, alebo úplne zastaviť výrobu.
Výrobné linky v trnavskej automobilke Peugeot stoja od stredy. Žilinská Kia zastavila výrobu včera. Nevyrába púchovský Matador. Odstávku majú košickí železiari v U.S. Steel, hoci o tom oficiálne nehovoria. ZSNP v Žiari nad Hronom obmedzil výrobu odliatkov v závode Finalcast. Všetko sú to ťažké váhy nášho priemyslu. Ak nevyrábajú tieto firmy, ovplyvňuje to desiatky ďalších.
Analytici sa zdráhajú odhadnúť, či problémy s plynom ešte viac spomalia výkon ekonomiky. To by zasiahlo aj životnú úroveň, ktorá mala v posledných rokoch vzostupnú krivku.
Krízový paradox
„Dosahy sa nedajú vyčísliť, nie je jasné, ako dlho bude kríza trvať,“ hovorí analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana. Myslí si, že pre viaceré firmy nie je problém krátkodobé výpadky vo výrobe nahradiť.
Zatiahnuté plynové kohútiky v čase globálnej ekonomickej krízy paradoxne niektorým spoločnostiam až tak prekážať nemusia a straty pre odstávku plynu nebudú také veľké. Kríza samotná ich totiž núti vyrábať menej a výrobu by obmedzili bez ohľadu, či by plyn bol odstavený, alebo nie. Železiari v Podbrezovej práve pre ekonomickú krízu vo svete odstavili výrobu do nasledujúceho pondelka. Zimné „prázdniny“ si vybral aj bratislavský Volkswagen.
O stratách, ktoré spôsobila plynová odstávka, firmy hovoriť príliš nechcú. „Ak by aktuálna situácia v dodávkach zemného plynu trvala dlhšie, zrejme koncom januára nebudeme môcť spustiť plánovaný nábeh výroby čpavku, čím by nám vznikli škody veľmi výrazného rozsahu,“ oznámilo Duslo Šala, ktoré patrí medzi najväčších odberateľov plynu na Slovensku.
O škodách sa nehovorí
Matador Rubber, ktorý v Púchove vyrába pneumatiky na osobné autá, už prakticky nevyrába. Väčšina z 2500 zamestnancov je doma na nútenej dovolenke. Podobná situácia je v neďalekom závode Matador Truck, kde sa vyrábajú nákladné pneumatiky.
„Škody sme zatiaľ nevyčísľovali, ak by sme ich mali, pravdepodobne by sme to nezverejnili,“ povedal hovorca trnavského Peugeotu Peter Švec. Plynová kríza im zatiaľ nedovolila vyrobiť 1700 áut. „To je priama škoda. Naši klienti budú musieť rátať s miernym meškaním.“
Viaceré firmy sú pripravené znovu sa rozbehnúť v pondelok - ak budú mať plyn. Samsung v Galante aj nitrianska Sony nie sú od plynu príliš závislé. Používajú ho len na vykurovanie. Pre ekonomickú krízu mali celozávodné dovolenky do stredy. Výrobu už rozbehli.
Na vyslovovanie odhadov je priskoro, upozorňuje analytička Poštovej banky Eva Sárazová. Pripúšťa, že ak by znižovanie či zastavenie výroby v niektorých podnikoch trvali dlhšie, mohlo by to negatívne vplyvy na slovenskú ekonomiku ešte viac prehĺbiť.
Košickí oceliari sú nespokojní. Vychladli
Košické oceliarne takmer celé stoja, oficiálne to nepriznali. Zamestnanci sa tomu netešia, boja sa, že prídu o prémie.
KOŠICE. Nedostatok zemného plynu zasiahol najväčšieho výrobcu ocele na Slovensku US Steel Košice. Neoficiálne informácie hovoria o zastavení výroby vo väčšine prevádzok. Vedenie firmy sa k situácii nechce vyjadriť. Kritickú situáciu v hutníckom kombináte nezávisle od seba potvrdzuje viac zamestnancov.
„Okrem koksovne všetko stojí,“ zhodovali sa. Výrobu prerušili v oboch oceliarňach, v teplej valcovni, pozinkovni, jedna vysoká pec je dlhodobo odstavená, ďalšie dve fungujú len v udržiavacom režime.
V prevádzke sú dve koksárenské batérie. Nie je jednoduché ich odstaviť. Keď v nich vychladnú komory, výmurovka by popraskala, škody by boli nedozerné. „Vedľajším produktom pri výrobe metalurgického koksu je plyn, ktorý koksáreň zužitkuje, znižuje sa tak spotreba zemného plynu. Rovnako obrovské škody by vznikli aj úplným odstavením vysokých pecí, dve pece teda aj v udržiavacom režime potrebujú koks,“ vysvetlil dlhoročný zamestnanec firmy.
Približne tretina z 11 600 zamestnancov je na dovolenke. Čerpanie dovoleniek podľa nich súvisí skôr s globálnou krízou a recesiou hutníckej výroby: „Ešte koncom minulého roku sme dostali nariadenie, že zamestnanci musia v prvom štvrťroku vyčerpať tridsať percent dovolenky. Veľká časť zamestnancov z výroby ostala doma.“
Zamestnanci sa obávajú strát, ktoré firma utrpí. Vedia, že sa to týka aj ich peňaženiek. „Nie sme Amerika. Firme to zrejme nikto nebude kompenzovať. Tohto roku asi žiadne prémie nebudú.“
Svorne sa sťažujú na slabú informovanosť. „Viac sa dozvieme v krčme ako od našich šéfov. Je to nefér. Kríza sa dotýka nás všetkých. Ako môžeme byť solidárni s firmou, keď sa všetko tutlá?“
Mikuláš Jesenský
Odbory nechcú zneužiť situáciu
Odbory by mohli ísť zamestnávateľom po krku, ale asi to v krízovej situácii neurobia. Stačí, že pristanú na dohodu o vážnych prevádzkových dôvodoch.
BRATISLAVA. Zamestnanci Kia Motors Slovakia, PSA Peugeot Citroën a ďalších veľkých spoločností, ktoré pre obmedzenie dodávky plynu z Ruska museli zastaviť výrobu, dostanú zaplatené, aj keď nemôžu pracovať. Koľko to bude, záleží na tom, ako sa zachovajú ich zástupcovia – odbory.
Keď pre poruchu v dodávke surovín alebo pohonnej sily nastane prechodný nedostatok práce, ide podľa Zákonníka práce o prekážku na strane zamestnávateľa. Zamestnancovi, ktorý preto nemôže pracovať a nebol po dohode preradený na inú prácu, patrí ako náhrada jeho priemerný zárobok, teda sto percent mzdy. Je tu však ešte jedna možnosť a práve tá je príťažlivá pre väčšinu podnikov.
Ide o dohodu s odbormi. V takomto prípade zamestnancovi patrí najmenej 60 percent jeho priemerného zárobku.
„V takejto dohode musia byť jasne a jednoznačne vymedzené vážne prevádzkové dôvody. Ak pod ne spadá napríklad zastavenie dodávok plynu, elektriny a podobne, zamestnávateľ môže postupovať podľa tohto ustanovenia,“ tvrdí advokát Peter Koscelanský.
V žilinskej automobilke Kia už takúto dohodu uzatvorili. Šéf odborov Miroslav Chládek povedal, že za dve hodiny, o ktoré sa skráti pracovná zmena, „prináleží zamestnancom 60 percent priemerného platu“.
Podpredseda Odborového zväzu Kovo Anton Mifka upozorňuje, že zamestnávatelia za odstávku plynu nemôžu. „Aj nám záleží na tom, aby firmy fungovali.“ Aj podľa Chládeka teraz treba byť solidárny. Vie, že ľudia zarobia menej, ale aj firma má stratu.
Hovorca PSA Peter Švec včera informoval, že vyše 3–tisíc pracovníkov trnavskej automobilky môže čerpať dovolenku, za ktorú patrí priemerný zárobok, alebo dostanú 65 percent platu.
„Netrváme na tom, aby to bolo 100 percent,“ zdôraznil Mifka. Nevylúčil však, že v niektorých firmách si odborári vyrokujú viac ako minimum. „Bude sa rokovať, koľko to bude. Je to medzi 60 a 80 percentami.“
Ak zamestnanci nemajú odbory alebo iných zástupcov, zamestnávateľ sa musí dohodnúť priamo s nimi.
Jozef Čavojec, lk
V Kii je živo len v kanceláriách manažérov
Po dvoch týždňoch celozávodného voľna počas sviatkov zamestnanci Kie pri Žiline v práci dlho nezotrvali.
TEPLIČKA NAD VÁHOM. Je to automobilka, ktorá sa významne podieľa na vzostupe slovenskej ekonomiky, no včera tam vládol pokoj, ktorý nezodpovedá bežnému pracovnému dňu. V automobilke Kia pri Žiline by ste našli len manažérov, vedúcich liniek a pracovníkov v kanceláriách.
Pre hospodársku a plynovú krízu je približne 2 800 zamestnancov juhokórejskej automobilky a jej dodávateľov doma. Od pondelka majú robiť kratšie, namiesto osem hodín len šesť. Obmedzenie výroby si vynútilo menej objednávok, do toho prišla ešte aj plynová kríza.
Zemný plyn potrebuje továreň predovšetkým na pece v lakovni. Tie teraz nefungujú a tak odstavili celú fabriku. Manažéri oznámili v stredu 7. januára ľudom pri montážnych linkách, aby do práce nechodili. Po dvoch týždňoch voľna pobudli v práci iba jeden deň.
Jeden zo zamestnancov včera tvrdil, že si musia všetci vo výrobe vybrať dva dni dovolenky. Ak bude plyn, výroba sa má rozbehnúť v pondelok 12. januára.
(lk)