Ak ide o zaokrúhlenie v prospech spotrebiteľa – teda nadol, je v poriadku, tvrdia tí, čo ceny pri prechode na euro sledujú.
BRATISLAVA. Niektoré predajne okrem prepočítania cien z korún na eurá už ceny aj prispôsobovali. Obchodníci si tak chcú uľahčiť vydávanie drobných euromincí, či sa snažia vytvoriť prirodzenejšie ceny. Okrúhle euroceny nájdete napríklad v predajni mliečnych produktov a cukroviniek v tržnici na Trnavskom mýte v Bratislave. V tejto predajni stojí čokoládový banán 30 centov (9,04 koruny) a mliečna čokoláda jedno euro (30,12 koruny). Na otázku, či ceny zaokrúhľovali na celé eurá či desiatky centov, sa zamestnankyňa predajne odvolala na pokladnicu: „Ceny takto prerátal program. S cenami sme išli dole, napríklad mlieko zlacnelo z 22 na 21 korún na liter.“ Za liter mlieka tu zaplatíte 70 centov, teda 21 korún.
Pri prepočte pôvodnej ceny 22 korún však vyjde neokrúhlych 0,73 eura. Šikovná pokladnica v predajni zaokrúhlila cenu nadol – v prospech zákazníka, tak ako káže zákon o eure, teda na 70 centov. Tie prepočítala späť na koruny – teda na 21,09 koruny. Výsledkom je zlacnenie litra mlieka o korunu.
Zaokrúhľovanie cien v eurách zlacnelo aj lístky v žilinskej mestskej hromadnej doprave. Podľa pôvodnej ceny by lístok za 35 korún mal stáť po novom 1,16 eura, ale v súčasnosti zaň zaplatíte jedno euro – teda 30 korún.
„Zaokrúhlením ceny smerom nadol sme chceli odľahčiť prácu vodičom autobusov s vydávaním drobných euromincí,“ povedal riaditeľ Dopravného podniku mesta Žiliny Igor Gubala.
Nižšia cena môže byť
Takéto zaokrúhlenie ceny odobril aj splnomocnenec vlády pre zavedenie eura Igora Barát. „Prechod na euro neznamená povinnosť zachovať pôvodnú cenu, tá sa môže zmeniť, nesmie však vzrásť z dôvodu prechodu na euro,“ vraví. Ak tovar stál dvesto korún, teda 6,64 eura, a dnes stojí 6,60 eura (198,83 koruny), je to úplne v poriadku,“ vysvetlil.
Podľa neho sa však cena môže zmeniť aj opačným smerom – teda na 6,70 eura (201,84 koruny). Podnikateľ však musí byť pripravený tento nárast prijateľne zdôvodniť. „Samotný fakt, že 70 centov je okrúhlejších ako 64 centov, nemôže byť akceptovateľným dôvodom na zvýšenie ceny,“ dodal Barát.
Rovnako to vidí podpredseda Združenia slovenských spotrebiteľov Josef Lounek, podľa ktorého sa ceny musia zaokrúhľovať v prospech spotrebiteľa. „Zaokrúhlené ceny sú prirodzenejšie, verím, že do dvoch rokov zmizne napríklad jednocent,“ priznal Lounek.
Rovnaké ceny, ale v eurách
Podľa niektorých zákazníkov však obchodníci zaokrúhľujú skôr nahor ako nadol. „Ceny sme nezaokrúhľovali, ľuďom sa to zdá, že ceny šli hore, ale takto nám prerátal ceny program v pokladnici,“ hovorí predavačka Mária Csóková z potravín Rudla na Mariánskej ulici v Bratislave. Nie každá okrúhla cena je totiž dielom obchodníka. Napríklad pečivo, ktoré stálo deväť korún, stojí po prepočte okrúhlych 30 centov. Okrem toho podľa Csókovej mýli ľudí aj to, že niektoré predajne udávajú cenu v korunách spätným prepočtom z eur na koruny, teda namiesto 9 korún napíšu 9,03 koruny.
Väčšina oslovených obchodníkov však svoje ceny len prepočítala konverzným kurzom. „Ceny som nezaokrúhľoval, som zvyknutý pracovať s eurami, keďže chodím predávať aj do Rakúska,“ povedal Vojtech Both zo stánku s ovocím a zeleninou pred Tescom v centre Bratislavy. Rovnako to vidí aj predajca rýchleho občerstvenia zo Žiliny Michal Greguš. „Ceny zostali rovnaké, rozdiel je len v tom, že sú uvedené v eurách,“ vraví.
Podobné je to aj v obchodoch v Banskej Bystrici, ktoré majú ceny aj s jednocentovými hodnotami. Potvrdila to aj predavačka butiku na banskobystrickom námestí Mária Buranová. „Pôvodné ceny odevov v slovenských korunách sme prepočítali eurokalkulačkou na eurá. To, čo vyšlo, máme na cenovkách. Už sme mali aj kontrolu a bolo to v poriadku,“ doplnila.
Zaokrúhlia neskôr
Večierka na Šancovej má tiež kostrbaté ceny v eurách. No podľa predavačky sa to čoskoro zmení. „Zaokrúhľovať budeme, ale až po tom 16. januári, lebo ani zákazníkom sa nechce platiť malými centami.“ Ceny by totiž vyzerali inak, keby sa vytvárali pre jednotlivé tovary priamo v eurách, ako teraz, keď sú len prepočítané z korunových. V malom žilinskom kaderníctve tiež chystajú zmeny. „Zaokrúhľovať určite budeme, ale až neskôr. Niektoré ceny sa trochu zvýšia, lebo aj nám sa zvýšili prevádzkové náklady,“ povedala kaderníčka.
Obchodné reťazce zaokrúhľujú ceny cez akcie
BRATISLAVA. Hoci niektoré menšie obchody ceny v eurách zaokrúhlili, reťazce vo svojich predajniach ceny len prepočítali. Okrúhlejšie ceny ponúkajú v akciách alebo ich nemajú vôbec. „Existujúce ceny v korunách sme prepočítali konverzným kurzom, žiadne kozmetické úpravy cien sme nerobili,“ povedal predseda COOP Jednota Slovensko Gabriel Csollár. Podľa neho reťazec chystá akcie v blízkom čase pre zákazníkov s okrúhlejšími cenami. Podobne je to aj v predajniach Hypernovy a Tesca.
„Pripravili sme cenovú kampaň Nízke euroceny nás bavia,“ povedala Lenka Juríková, hovorkyňa spoločnosti Ahold, ktorá prevádzkuje predajne Hypernova a Albert. Počas tejto kampane predajne zaokrúhlia trvalo nadol ceny 400 výrobkov. Tesco cenovky vôbec nemenilo, teda sa nezmenili ani jeho ceny, povedala hovorkyňa reťazca Oľga Hrnčiarová. „V letáku ponúkame výrobky v akcii zo zaokrúhlených smerom nadol,“ povedala. Zaokrúhľovať ceny v eurách plánuje do budúcnosti sieť dm drogerie markt.
„Časom sa chceme zamerať aj na optickú stránku cien a stanoviť postup pri ich cenotvorbe tak, ako je zvykom u našej matky v Rakúsku,“ povedala vedúca marketingu siete Nicol Noseková. Podľa nej sa zatiaľ dm sústreďuje na znižovanie cien tovarov o percentá ako na zaokrúhľovanie. Ceny nemenil ani slovenský internetový predajca Hej.sk. „Ceny sme prepočítali konverzným kurzom. Žiadne zaokrúhľovanie na ,okrúhle' ceny zatiaľ neplánujeme,“ povedal Tomáš Richter, konateľ Hej.sk.
Zdenka Zajíčková