BRATISLAVA. Vlani sa u nás predalo o šestinu viac osobných áut ako rok predtým. Hoci sa v Európe počas tohto roka očakáva, že bude pokračovať pokles predaja áut, Slovensku to vraj nehrozí. Napriek tomu sú predajcovia v odhadoch predaja v tomto roku opatrní.
„Je ťažké predvídať vývoj trhu na Slovensku, keďže sme zmenili menu a zároveň sa nás dotýka aj finančná kríza,“ povedal Roman Portášik, obchodný riaditeľ Kia Motors Sales. Dodal, že očakáva skôr stagnáciu na trhu s autami.
Výkonný riaditeľ importéra značky Suzuki Ľubomír Habala je optimistickejší. Predaj podľa neho potiahne zaostalý vozový park na Slovensku a tiež rast slovenskej ekonomiky, ktorý má byť v tomto roku najvyšší v Európe. Pokles predaja svojich modelov neočakáva ani značka Škoda.
Podľa analytika TREND analyses Jána Kovalčíka bude úspech predaja závisieť od cien importérov. „Ak by sa ceny na Slovensku bez daní vyrovnali s európskym priemerom, považujem za reálny ešte výraznejší rast predaja ako vlani,“ vraví. Priestor na zlacnenie o desiatky percent vytvoril podľa neho silný konverzný kurz – zlacnil totiž dovozy áut a zvýšil marže dovozcov.
Zľavy, výpredaje a akcie
Viacerí predajcovia áut otvorili nový rok s dopredajom minuloročných modelov.
„V súčasnosti ponúkame zľavy na vybrané modely v rámci výpredaja skladových zásob,“ povedal Habala. Napríklad model Grand Vitara za takmer 19–tisíc eur (600-tisíc korún), teda o 3500 eur (105-tisíc korún) lacnejšie.
Volkswagen zase otvára lacnejšie predaj nového modelu Golfu, kúpiť sa dá za necelých 14-tisíc eur (421-tisíc korún). To je o 1,6 tisíca eur menej, ako cena staršej verzie modelu. „Spravidla býva cena nového modelu pri uvedení do predaja vyššia,“ vysvetlil PR manažér Volkswagenu Ľubomír Beňovič. Značka zlacnila aj modely Jetta, Golf Variant či Touran v priemere o tisíc eur (asi 30-tisíc korún).
Zlacňovala už aj Kia – model Sorento takmer o sedem tisíc eur (210-tisíc korún), Magentis o takmer štyri tisíc eur (120-tisíc korún).
Škodovka ponúka zľavy do 2,5 tisíc eur (75-tisíc korún) na vybrané modely. „Zákazníci tiež môžu využiť výhodné poistenie schopnosti splácať splátky za nové vozidlo,“ povedala hovorkyňa Škoda Auto Slovensko Lucia Busquet. V prípade straty zamestnania či choroby tak zaplatí splátku poisťovňa.
Lákajú aj predajcovia
Prilákať zákazníkov zľavami sa snažia aj predajcovia značiek. „Ak zákazník nie je ešte celkom nalomený, pridáme mu vybavenie alebo zľavíme z ceny,“ povedal vedúci predaja značky Škoda z predajne Porsche Inter Auto v Bratislave Ladislav Hagara. K novej škodovke tak môžete získať navyše gumové rohožky, prihlásenie vozidla či povinnú výbavu.
Spoločnosť Auto Valušek ponúka aj možnosť odkúpenia starého vozidla či odovzdanie vozidla na mieste, ktoré si vyberie klient. „Ponúkame benefity vo forme vernostného programu,“ povedala jej majiteľka Klaudia Valušková. Verní klienti tak v predajniach môžu získať zľavu až do desať percent.
Verných zákazníkov odmeňuje aj predajca značky Citroen z Pezinka Martin Bilčík. „Ak ide o stáleho zákazníka, vieme sa dohodnúť.“ Pri kúpe značky na lízing získate napríklad dvesto eur (vyše 6-tisíc korún) na tankovanie na pumpách OMV.
Yeti sa objaví neskôr
MLADÁ BOLESLAV. Automobilka Škoda Auto zavedie svoju najočakávanejšiu novinku tohto roka neskôr, než sa predpokladalo. Ľahké terénne auto Yeti sa malo pôvodne začať predávať v druhom štvrťroku, automobilka však premiéru posunula minimálne do septembra, keď ho predstaví na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.
Firma vyvrátila vyhlásenie predsedu predstavenstva Škody Reinharda Junga, ktorý tvrdil, že Yeti príde na trh podľa plánu. „Posunutie predaja nesúvisí s finančnou krízou. Nový termín lepšie korešponduje s jeho svetovou výstavnou premiérou,“ povedal hovorca Evžen Krauskopf.
(čtk)