Národná diaľničná uzavrela zmluvu s najdrahším konzorciom SanToll na elektronické mýto ešte predtým, ako ministerstvo dopravy vyvrátilo pochybnosti Bruselu.
BRATISLAVA. „Čo keď ho dajú o štyri roky?" pýtal sa včera minister dopravy Ľubomír Vážny. Reagoval tak na otázku, prečo nepočkal v historicky najväčšom tendri na Slovensku na súhlas Európskej komisie. Tá žiada dodatočné informácie o tendri na elektronický systém výberu mýta. Ako tvrdí jeden zo súťažiacich, komisii poslal podnet. Nepáčilo sa mu, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyradila zo súťaže troch záujemcov a súťažila iba jedna ponuka - najdrahšia.
Ani šéf NDS však na výsledky preverovania komisie nechcel čakať. „Stratili sme už príliš veľa peňazí z meškania výberu mýta, aby sme si mohli dovoliť ďalší komfort," povedal Igor Choma.
Zavádzajúce informácie
Minister má čas odpovedať Bruselu do začiatku februára. List od komisie dostal podľa vlastných slov už v druhej polovici decembra, tlačový odbor rezortu však ešte minulý piatok tvrdil: „Spomínaný list nám nebol doručený."
Komisia napriek tomu čaká na odpoveď. „Keď ju komisia dostane, bude ju prehodnocovať," povedala Catherine Bunyan z komunikačného oddelenia eurokomisára pre vnútorný trh. Momentálne je podľa nej komisia v procese zisťovania faktov o danom prípade, aby mohla skonštatovať, či boli, alebo neboli dodržané pravidlá únie.
Vážny sa dodatočného verdiktu komisie neobáva. „Neovplyvňovali sme Úrad pre verejné obstarávanie a ten dal za pravdu nám, čiže ak je úrad nezávislá autorita, nevidím tu problém."
Kto je Ibertax? Nezistíte
Národná diaľničná spoločnosť s víťazom spoločnosťou SanToll podpísala zmluvu v utorok. Ide o firmu, ktorú založili členovia konzorcia SanToll - Ibertax. Ich ponuka je oproti najlacnejšej drahšia o 221 miliónov eur (6,66 miliardy korún).
Vyradení uchádzači si aj preto myslia, že boli diskriminovaní. Úrad pre verejné obstarávanie riešil dvanásť námietok - no všetky zamietol.
So žalobami sa vyradení obrátili aj na Krajský súd v Bratislave. Momentálne ich má na stole osem, zatiaľ nevytýčil termíny pojednávaní.
Okrem dôvodov, ktoré sú už na súde, sa vyradeným nezdá napríklad účasť neznámej akciov〜ky Ibertax vo víťaznom konzorciu. Ibertax bol založený na to, aby do nej vstúpil investor. Kto ním je, alebo ešte len bude, stále nie je známe.
„Budeme sa snažiť, aby otázky týkajúce sa spoločnosti SanToll a komplexnej služby elektronického výberu mýta boli zodpovedané v priebehu budúceho týždňa," povedala hovorkyňa SanTollu Eva Güttlerová. Predseda predstavenstva Ibertaxu Peter Bezák sa k otázkam tiež vyjadrí „v priebehu budúceho týždňa".
Minister nepozná investora
Ministrovi Vážnemu neznámy investor neprekáža. „My sme vybrali víťazného uchádzača a kde on zoberie peniaze, či si ich zoberie z banky, alebo zabezpečí 17 investorov, to ma vôbec netrápi," povedal.
Choma sa chce k veci vyjadriť až na špeciálnej tlačovej konferencii na budúci utorok. Model „Ibertax" je podľa neho „pri takýchto tendroch bežný".
Mýto by malo začať fungovať 1. januára 2010. Investor sa v zmluve zaväzuje, že mýtny systém dovtedy pripraví. Podľa Vážneho sa v opačnom prípade uplatnia sankcie alebo jednoducho nedostane zaplatené.
Aké boli ponuky
Slovakpass: 630 miliónov eur (19 miliárd korún),
ToSy.sk: 651 miliónov eur 19,620 miliardy korún),
Kapsch: 750 miliónov eur ( 22,575 miliardy korún),
SanToll/Ibertax : 850 miliónov eur (25,669 miliardy korún).