V prípade krachu leteckej spoločnosti máte väčšiu šancu dostať sa späť k svojim peniazom,
ak ste si letenku kúpili pomocou kreditnej karty. „V Írsku je recesia. Vidíme, že mnohí pracujúci sa vracajú späť. Očakávame, že cestujúcich, ktorí by chceli v zime využiť spojenie, bude tento rok menej,“ avizoval rušenie zimných spojov v júli hovorca spoločnosti Tomáš Kika. SkyEurope napriek tomu, že pred týždňom prišla náhle o šesť lietadiel, tvrdí, že zimu prežije.
BRATISLAVA. Finančná kríza spôsobuje problémy firmám na celom svete a takmer vo všetkých sektoroch. Letecké spoločnosti nie sú výnimkou, za posledné mesiace ich vo svete a aj v Európe skrachovalo hneď niekoľko. Najviac ohrozené sú pritom nízkonákladové aerolinky, ktoré sú medzi ľuďmi u nás najpopulárnejšie.
Kreditka ako poistka
Pri platbe za letenku cez internet je rozdiel, či zaplatíte prostredníctvom kreditnej, alebo debetnej karty. V prípade debetnej karty idú peniaze na účet prepravcu. Pri platbe kreditnou kartou smerujú na účet kreditnej spoločnosti. Znamená to, že ak dôjde ku krachu aeroliniek predtým, ako ste odleteli, peniaze za let, ktorý ste nestihli absolvovať, môžete pri platbe kreditkou vymáhať od kreditnej spoločnosti.
Ak však platíte debetnou platobnou kartou a letecká spoločnosť skrachuje, tak peniaze musíte vymáhať od skrachovaného prepravcu. Tým sa výrazne znižuje šanca, že sa dostanete späť k svojim peniazom. V tomto prípade závisí od výšky konkurznej podstaty úpadcu.
Oplatí sa poistiť?
Najväčšími hráčmi na slovenskom trhu sú Ryanair, SkyEurope a Air Slovakia. Posledná z nich sa zameriava najmä na charterové dovolenkové spoje. Hovorca SkyEurope Tomáš Kika potvrdil, že ani v prípade poistenia, za ktoré si môžete i priplatiť, negarantujú vrátenie peňazí klientovi, ak aerolínie skrachujú. Cena takéhoto poistenia je 19 eur (572 korún). Ani v poistných podmienkach Ryanair sa prípad skrachovania leteckej spoločnosti nespomína. Poistenie letu touto spoločnosťou stojí 14,5 eura (437 korún).
SkyEurope aj Ryanair poskytujú v rámci poistenia približne rovnaký rozsah poistného krytia. Pri obidvoch spoločnostiach sa poistenie vzťahuje na zrušenie cesty, stratu alebo poškodenie batožiny či poistenie liečebných nákladov. V prípade straty alebo poškodenia batožiny obe spoločnosti vyžadujú aj spoluúčasť pasažiera.
Garancie určil Brusel
Aerolínie však majú povinnosti voči svojim pasažierom aj vďaka európskej regulácii. Európska komisia v snahe zlepšiť podmienky pre cestujúcich v leteckej doprave schválila balík povinností pre aerolinky. Okrem iného z nich vyplýva, že letecké spoločnosti sú povinné poskytnúť cestujúcim náhradu v prípade, že je počet miest na palube menší ako počet cestujúcich s letenkami a cestujúci sa nedobrovoľne nedostane na palubu.
Aerolínie musia tiež poskytnúť náhradu, keď bol let zrušený, cestujúci boli nútení na svoj odlet príliš dlho čakať, alebo im letecký prepravca stratil, poškodil, prípadne oneskorene dodal batožinu.
Cestujúci sa sťažujú
Najväčší slovenský portál, ktorý sa zaoberá ponosami ľudí na firmy - sťažnosti.sme.sk sa počas viac ako ročnej existencie venuje aj sťažnostiam na letecké spoločnosti.
„Najviac sťažností je na nevyplácanie peňazí za zrušené lety. Napriek tomu, že peniaze za letenky majú byť vrátené do siedmich dní, niekedy to trvá aj niekoľko mesiacov. Problémom sú aj náhrady opodstatnených nákladov cestujúcich v súvislosti so stratenou batožinou,“ povedala šéfka portálu Marianna Varjanová.
Na portál sa obracajú aj cestujúci, ktorí tvrdia, že si priplatili za poistenie, no napriek tomu sa letecká spoločnosť snaží zdržiavať vyplatenie odškodnenia. Takýchto sťažností je však menšina.
Aké sú limity pre garancie
SkyEurope
800 eur (24 100 korún) za osobu alebo 5000 eur (150 630 korún) za udalosť, ak došlo k zrušeniu cesty,
1500 eur (45 189 korún) za stratu alebo poškodenie batožiny, spoluúčasť 15 eur (452 korún).
Ryanair
500 eur (15 063 korún) na osobu alebo 10 000 eur (301 260 korún) na udalosť, ak došlo k zrušeniu cesty, spoluúčasť 15 eur,
800 eur za stratu či poškodenie batožiny, spoluúčasť je 30 eur (904 korún).
Európske normy
250 až 600 eur (7532 až 18 076 korún) – podľa dĺžky letu, ak sa cestujúci nedostane na palubu ak aerolinky predali viac leteniek,
1300 eur (39 164 korún) za stratu alebo poškodenie batožiny.
Po drahej rope kosí aerolinky aj kríza
Drahá ropa, ktorá sa vlani vyšplhala do výšky takmer 150 dolárov za barel, znamenala pre niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti krach. V Amerike v prvej polovici minulého roka skrachovalo niekoľko nízkonákladových spoločností. „Bankroty odzrkadľujú, akým problémom odvetvie čelí, keď cena ropy presiahla sto dolárov za barel,“ povedal v apríli pre agentúru AP Jim Corridore, analytik Standard & Poor’s .
Drahá ropa spôsobila nárast cien benzínu, ktorú prepravcovia premietli do cien leteniek v podobne palivových príplatkov. Najohrozenejšími sa stali nízkonákladové aerolínie, ich klienti totiž vnímajú rast cien leteniek najcitlivejšie.
Klesajúci dopyt zapríčinený drahšími letenkami si vyžiadal obete aj v Európe. Počas turistickej sezóny ohlásila krach tretia najväčšia britská cestovná kancelária XV Leisure Group a s ňou aj nízkonákladové aerolinky XL Airways, ktoré cestovku vlastnili. V septembri požiadali súd o riadený krach španielska Futura International Airways a kanadská Zoom Airlines.
Ryanair na jeseň vyhlásil, že po zime zostanú na európskom trhu s ňou len štyri aerolínie. V tom čase kríza začala v USA kosiť jednu banku za druhou. Po krátkom čase sa pred krachom ocitol aj Island, s ním aj nízkonákladové aerolínie Sterling, ktoré štát vlastnil.
Jedným z dôsledkov krízy je úpadok ekonomiky Írska. Ľuďom od nás sa v tejto krajine oplatí menej pracovať, a preto aerolínie SkyEurope už na jeseň oznámili zrušenie liniek zo Slovenska do Dublinu, minimálne na zimné obdobie.