SME

Pri kúpe letenky je istejšia kreditka

V prípade krachu leteckej spoločnosti máte väčšiu šancu dostať sa späť k svojim peniazom, ak ste si letenku kúpili pomocou kreditnej karty.

(Zdroj: REUTERS)

V prípade krachu leteckej spoločnosti máte väčšiu šancu dostať sa späť k svojim peniazom,
ak ste si letenku kúpili pomocou kreditnej karty.
„V Írsku je recesia. Vidíme, že mnohí pracujúci sa vracajú späť. Očakávame, že cestujúcich, ktorí by chceli v zime využiť spojenie, bude tento rok menej,“ avizoval rušenie zimných spojov v júli hovorca spoločnosti Tomáš Kika. SkyEurope napriek tomu, že pred týždňom prišla náhle o šesť lietadiel, tvrdí, že zimu prežije.

BRATISLAVA. Finančná kríza spôsobuje problémy firmám na celom svete a takmer vo všetkých sektoroch. Letecké spoločnosti nie sú výnimkou, za posledné mesiace ich vo svete a aj v Európe skrachovalo hneď niekoľko. Najviac ohrozené sú pritom nízkonákladové aerolinky, ktoré sú medzi ľuďmi u nás najpopulárnejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Kreditka ako poistka

Pri platbe za letenku cez internet je rozdiel, či zaplatíte prostredníctvom kreditnej, alebo debetnej karty. V prípade debetnej karty idú peniaze na účet prepravcu. Pri platbe kreditnou kartou smerujú na účet kreditnej spoločnosti. Znamená to, že ak dôjde ku krachu aeroliniek predtým, ako ste odleteli, peniaze za let, ktorý ste nestihli absolvovať, môžete pri platbe kreditkou vymáhať od kreditnej spoločnosti.

Ak však platíte debetnou platobnou kartou a letecká spoločnosť skrachuje, tak peniaze musíte vymáhať od skrachovaného prepravcu. Tým sa výrazne znižuje šanca, že sa dostanete späť k svojim peniazom. V tomto prípade závisí od výšky konkurznej podstaty úpadcu.

Oplatí sa poistiť?

Najväčšími hráčmi na slovenskom trhu sú Ryanair, SkyEurope a Air Slovakia. Posledná z nich sa zameriava najmä na charterové dovolenkové spoje. Hovorca SkyEurope Tomáš Kika potvrdil, že ani v prípade poistenia, za ktoré si môžete i priplatiť, negarantujú vrátenie peňazí klientovi, ak aerolínie skrachujú. Cena takéhoto poistenia je 19 eur (572 korún). Ani v poistných podmienkach Ryanair sa prípad skrachovania leteckej spoločnosti nespomína. Poistenie letu touto spoločnosťou stojí 14,5 eura (437 korún).

SkryťVypnúť reklamu

SkyEurope aj Ryanair poskytujú v rámci poistenia približne rovnaký rozsah poistného krytia. Pri obidvoch spoločnostiach sa poistenie vzťahuje na zrušenie cesty, stratu alebo poškodenie batožiny či poistenie liečebných nákladov. V prípade straty alebo poškodenia batožiny obe spoločnosti vyžadujú aj spoluúčasť pasažiera.

Garancie určil Brusel

Aerolínie však majú povinnosti voči svojim pasažierom aj vďaka európskej regulácii. Európska komisia v snahe zlepšiť podmienky pre cestujúcich v leteckej doprave schválila balík povinností pre aerolinky. Okrem iného z nich vyplýva, že letecké spoločnosti sú povinné poskytnúť cestujúcim náhradu v prípade, že je počet miest na palube menší ako počet cestujúcich s letenkami a cestujúci sa nedobrovoľne nedostane na palubu.

SkryťVypnúť reklamu

Aerolínie musia tiež poskytnúť náhradu, keď bol let zrušený, cestujúci boli nútení na svoj odlet príliš dlho čakať, alebo im letecký prepravca stratil, poškodil, prípadne oneskorene dodal batožinu.

Cestujúci sa sťažujú

Najväčší slovenský portál, ktorý sa zaoberá ponosami ľudí na firmy - sťažnosti.sme.sk sa počas viac ako ročnej existencie venuje aj sťažnostiam na letecké spoločnosti.

„Najviac sťažností je na nevyplácanie peňazí za zrušené lety. Napriek tomu, že peniaze za letenky majú byť vrátené do siedmich dní, niekedy to trvá aj niekoľko mesiacov. Problémom sú aj náhrady opodstatnených nákladov cestujúcich v súvislosti so stratenou batožinou,“ povedala šéfka portálu Marianna Varjanová.

Na portál sa obracajú aj cestujúci, ktorí tvrdia, že si priplatili za poistenie, no napriek tomu sa letecká spoločnosť snaží zdržiavať vyplatenie odškodnenia. Takýchto sťažností je však menšina.

SkryťVypnúť reklamu

Aké sú limity pre garancie

SkyEurope

  • 800 eur (24 100 korún) za osobu alebo 5000 eur (150 630 korún) za udalosť, ak došlo k zrušeniu cesty,

  • 1500 eur (45 189 korún) za stratu alebo poškodenie batožiny, spoluúčasť 15 eur (452 korún).

Ryanair

  • 500 eur (15 063 korún) na osobu alebo 10 000 eur (301 260 korún) na udalosť, ak došlo k zrušeniu cesty, spoluúčasť 15 eur,

  • 800 eur za stratu či poškodenie batožiny, spoluúčasť je 30 eur (904 korún).

Európske normy

  • 250 až 600 eur (7532 až 18 076 korún) – podľa dĺžky letu, ak sa cestujúci nedostane na palubu ak aerolinky predali viac leteniek,

  • 1300 eur (39 164 korún) za stratu alebo poškodenie batožiny.

Po drahej rope kosí aerolinky aj kríza

Drahá ropa, ktorá sa vlani vyšplhala do výšky takmer 150 dolárov za barel, znamenala pre niektoré nízkonákladové letecké spoločnosti krach. V Amerike v prvej polovici minulého roka skrachovalo niekoľko nízkonákladových spoločností. „Bankroty odzrkadľujú, akým problémom odvetvie čelí, keď cena ropy presiahla sto dolárov za barel,“ povedal v apríli pre agentúru AP Jim Corridore, analytik Standard & Poor’s .

SkryťVypnúť reklamu

Drahá ropa spôsobila nárast cien benzínu, ktorú prepravcovia premietli do cien leteniek v podobne palivových príplatkov. Najohrozenejšími sa stali nízkonákladové aerolínie, ich klienti totiž vnímajú rast cien leteniek najcitlivejšie.

Klesajúci dopyt zapríčinený drahšími letenkami si vyžiadal obete aj v Európe. Počas turistickej sezóny ohlásila krach tretia najväčšia britská cestovná kancelária XV Leisure Group a s ňou aj nízkonákladové aerolinky XL Airways, ktoré cestovku vlastnili. V septembri požiadali súd o riadený krach španielska Futura International Airways a kanadská Zoom Airlines.

Ryanair na jeseň vyhlásil, že po zime zostanú na európskom trhu s ňou len štyri aerolínie. V tom čase kríza začala v USA kosiť jednu banku za druhou. Po krátkom čase sa pred krachom ocitol aj Island, s ním aj nízkonákladové aerolínie Sterling, ktoré štát vlastnil.

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z dôsledkov krízy je úpadok ekonomiky Írska. Ľuďom od nás sa v tejto krajine oplatí menej pracovať, a preto aerolínie SkyEurope už na jeseň oznámili zrušenie liniek zo Slovenska do Dublinu, minimálne na zimné obdobie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 527
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 189
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 857
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 973
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 743
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 793
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 478
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 424
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 654
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 530
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 847
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 556
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 198
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 869
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 803
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Grónsko.

Plánuje preskúmať investičné príležitosti.


TASR
Ilustračné foto.

Spoločnosť chce naďalej chrániť súkromie európskych údajov.


TASR
Poslankyňa Veronika Remišová.

Samosprávy môžu prísť podľa poslancov minimálne o 400 miliónov eur.


TASR
Ilustračné foto.

Ide o jej prvý pokles za tri roky. Prispeli k tomu clá prezidenta Trumpa.


TASR 4
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 424
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 654
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 530
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 847
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 556
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 198
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 869
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 803
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu