BRATISLAVA. Ak bude zmluva s víťazom tendra na výstavbu a prevádzku úsekov rýchlocesty R1 pri Nitre podpísaná v druhej polovici februára, stavebné práce by sa mohli začať v prvej polovici marca tohto roku. Tento predpoklad vyslovil minister dopravy Ľubomír Vážny po stredajšom zasadnutí vlády v súvislosti so súťažou v rámci druhého balíka diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ide o stavbu troch úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice. Ministerstvo dopravy ako vyhlasovateľ tendra zatiaľ nemôže uzavrieť dohodu s vybraným francúzsko-holandským konzorciom Vinci Concessions a ABN Amro Highway B.V., ktoré uspelo s oficiálne zatiaľ nepotvrdenou ponukou 1,503 mld. €. Dôvodom zdržania s podpisom koncesnej zmluvy je podanie námietky jedného z dvoch vyradených uchádzačov na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).
"Komisia Úradu pre verejné obstarávanie vo štvrtok posúdi námietku. Stanovisko musí podať aj verejný obstarávateľ. Uvidíme, akým smerom sa bude rozhodnutie úradu k tejto námietke uberať. Úrad do sedem až desať dní po stanovisku komisie vydáva rozhodnutie a po tom by sme mohli dospieť k uzavretiu zmluvy," uviedol v stredu ďalej Vážny. Minister dopravy predpokladá, že úrad dá za pravdu ministerstvu dopravy. Zmluva s víťazom tendra môže byť uzavretá najskôr 14 dní po skončení revíznych postupov.
Pokračujúce konzultácie o možnosti realizácie druhého balíka PPP pri výstavbe a prevádzke úsekov rýchlostnej cesty R1 majú podľa ministra Vážneho priaznivý priebeh. "Cena je prijateľná. Základné porovnanie s financovaním z verejného sektora nám vychádza tak, že cena je ešte lacnejšia ako cez verejný sektor," povedal Vážny pred týždňom.
V tendri na výstavbu a prevádzku úsekov R1 vyhodnotila komisia ministerstva dopravy ako úspešnú ponuku francúzsko-holandského konzorcia Vinci Concessions a ABN Amro Highway B.V. Komisia na základe hodnotiacich kritérií posudzovala aj ponuku skupiny vedenej španielskou firmou Obrascón Huarte Laín. Tá mala predložiť ponuku vo výške 1,616 mld. eur. Komisia zároveň rozhodla o vylúčení ďalších dvoch ponúk - od rakúskeho konzorcia v zložení Strabag a Porr s ponukou 1,383 mld. eur, ako aj od medzinárodného združenia vedeného francúzskou spoločnosťou Bouygues s návrhom 1,838 mld. eur. Členmi tohto združenia sú aj slovenské firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav SK, a.s. Žilina. Písomne podložené informácie o cenových ponukách agentúre SITA poskytol zdroj blízky ministerstvu dopravy.