OSLO. Nórska firma Q-Free, ktorá patrí medzi päť najväčších svetových dodávateľov mýtnych systémov, v pondelok uviedla, že odmieta rokovať so svojím potenciálnym vlastníkom, rakúskou konkurenčnou firmou Kapsch TrafficCom, kým Kapsch nebude súhlasiť so zastavením obchodovania s jej akciami. Firma Kapsch 16. januára kúpila 20,4 % akcií Q-Free za cenu 10 nórskych korún (NOK) za kus. Q-Free označila tento krok za "nepriateľský", odmieta žiadosť firmy Kapsch o rokovania a ako poradcu si najala maklérsku firmu SEB Enskilda. "Radi by sme začali dialóg, ale najprv chceme dohodu o ´prestávke´ na obmedzenie obchodovania s našimi akciami," povedal pre agentúru Reuters Oyvind Isaksen, šéf firmy Q-Free.
Akcie firmy Q-Free v pondelok posilnili po tom, ako oznámila, že získala kontrakt vo výške približne 50 mil. eur v rámci dodávky systému elektronického výberu mýta na Slovensku. Zmluvu o dodávke s ňou podpísalo konzorcium SkyToll, ktoré v súťaži na výber dodávateľa mýta na Slovensku zvíťazilo. Rakúska spoločnosť Kapsch TrafficCom však tvrdí, že akcie Q-Free kúpila bez akejkoľvek súvislosti s mýtnym projektom na Slovensku. Agentúru SITA o tom v pondelok informovala hovorkyňa Kapschu Silvia Košťálová. Rakúska spoločnosť podľa nej berie na vedomie skutočnosť, že Q-Free získala v rámci slovenského mýtneho elektronického systému subdodávku. "Nie je to však nič prekvapujúce, keďže sa spoločnosť Q-Free už po odstúpení z priamej účasti na tomto výberovom konaní vyjadrovala v súvislosti s možnou subdodávkou pre jedno z dvoch konzorcií. A navyše vývoj udalostí za posledných niekoľko mesiacov jasne ukazoval, že spoločnosť Kapsch nie je v tomto výberovom konaní vítaná," dodala Košťálová.
Nórska firma Q-Free sa pritom zúčastnila aj na prvej z troch súťaží na výber dodávateľa mýta na Slovensku a avizovala aj účasť v druhom a treťom pokuse Národnej diaľničnej spoločnosti o výber dodávateľa mýtneho systému. Po vyhlásení tretej, práve ukončenej súťaže však poskytla stanovisko, podľa ktorého po dôkladnom vyhodnotení politicko-ekonomického prostredia, svojich priorít, ekonomického prínosu, rizík a ostatných faktorov revidovala svoje stanovisko a namiesto priamej účasti sa rozhodla uprednostniť subdodávateľský vzťah k jednému z vytvorených konzorcií, ktoré však vtedy nešpecifikovala.
Súťaž nakoniec vyhralo konzorcium SkyToll zložené zo spoločností SanToll a Ibertax. NDS podpísala zmluvu so SkyToll 13. januára tohto roku s tým, že systém má byť sprevádzkovaný k 1. januáru 2010. Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlostných cestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 tis. kilometrov. Zmluva bola uzatvorená na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.