BRATISLAVA. SR bude podľa neho prvou krajinou, kde okrem diaľnic a rýchlostných komunikácií v dĺžke necelých 600 kilometrov bude spoplatnených aj približne 1 800 kilometrov ciest nižšej kategórie. "Takto zložitý systém, aby vo svojej podstate fungoval jednoducho a spoľahlivo, musí byť postavený na báze najmodernejších IT technológií. Tým, že to ideme robiť v jednej etape, vyhneme sa podobným problémom, aké boli v Česku, kde po vybudovaní prvej etapy na diaľniciach nemôžu postaviť ten istý systém na cestách prvej triedy," uviedol ďalej Palčák. Vývoj cestnej dopravy bude podľa neho dôvodom na postupné rozširovanie spoplatnených úsekov, minimálne pre nákladnú dopravu. Slovensko bude z tohto pohľadu veľmi dobré pripravené.
Argumenty kritikov o tom, že cena mýtneho systému je predražená a že traja uchádzači boli z tendra vylúčení neprávom, sú podľa riaditeľa VÚD postavené na tenkom ľade. "VÚD v roku 2006 v rámci medzinárodného projektu CONNECT na základe analýz cien týchto systémov vo svete stanovil maximálnu cenu investičných nákladov na slovenské pomery vo výške okolo 9 mld. Sk (298,75 mil. €). Druhá časť ceny sú prevádzkové náklady, ktoré podľa zahraničných skúsenosti sú na úrovni 12 % až 15% vybraných poplatkov," pokračoval Palčák.
Na Slovensku by malo byť podľa neho za 13 rokov prevádzky mýtneho systému vybraných 120 mld. Sk (3,983 mld. €). Predpokladané maximálne celkové prevádzkové náklady by tak mali byť na úrovni 14,4 mld. Sk (477,99 mil. €) až 18 mld. Sk (597,49 mil. €). Čiže celková cena za mýtny systém u nás by mala byť maximálne na úrovni 23,4 mld. Sk (776,74 mil. €) až 27 mld. Sk (896,24 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty. Túto hranicu, zdôraznil šéf VÚD, neprekročila ani jedná z ponúk, keď najdrahšia ponuka bola vyše 21 mld. Sk (697,07 mil. €) bez dane. "Z toho vyplýva, že na Slovensku budeme mať systém cenovo porovnateľný so systémami vo svete. A čo je najviac dôležité, priamy ekonomický efekt pre SR bude za 13 rokov takmer 100 mld. Sk (3,319 mld. €), a to bez toho, aby sa do toho vložilo čo len jedno euro," dodal Palčák.
Výstavba mýtneho systému je podľa Palčáka natoľko zložitý proces a súťažné podklady boli tak podrobne a rozsiahlo špecifikované, že nie je možné, aby politici boli schopní a kompetentní posúdiť adekvátnosť dôvodov vylúčenia uchádzačov z tendra. Odborníci by museli byť komplexne oboznámení s celou dokumentáciou a jednotlivými ponukami, aby mohli zaujať objektívne stanovisko. Preto je podľa riaditeľa VÚD potrebné rešpektovať rozhodnutie o výsledkoch tendra na elektronický výber mýta, všetko ostatné je len v rovine dohadov.