BRATISLAVA. Záujem o autá na Slovensku sa výrazne znižuje. V januári sa u nás zaregistrovalo o 42 percent menej nových osobných a malých nákladných áut ako pred rokom.
Najvýraznejší prepad mal líder na trhu - česká Škoda. V januári predala až o 60 percent menej ako pred rokom. Významný pokles zaznamenal aj francúzsky Peugeot, takmer o 50 percent.
Vysoké marže, vysoké ceny
Dôvodom dramatického zníženia záujmu o autá u nás sú popri hospodárskej kríze aj výrazne vyššie ceny áut ako v okolitých krajinách. Pod vysoké ceny sa podľa analytikov podpisujú veľké marže importérov a predajcov. Aj preto sa v Čechách dá pri vybraných modeloch Škody Superb, Renaultu Megane alebo Kia ceed ušetriť viac aj o dvetisíc eur. „V uplynulých rokoch veľmi dobre vychádzala importérom áut stratégia zvyšovania marže bez toho, aby im klesol predaj," povedal Ján Kovalčík, analytik Trend Analysis, ktorý vidí veľký priestor na znižovanie marží importérov áut.
Stĺpček Ivana Štulajtera - Mnoho si prečítate tu
K takémuto kroku pristúpia pravdepodobne aj predajcovia áut. „Na Slovensku boli marže predajcov dlhodobo vyššie ako v okolitých krajinách, " povedal Ľuboš Vančo z poradenskej spoločnosti KPMG. V reakcii na nepriaznivý vývoj v predajnosti prichádza česká Škoda s nižšími cenami áut na Slovensku. Líder na trhu však nechce hovoriť o znižovaní cien, ale len o akciových ponukách.
Podľa konateľa importnej firmy Mateja Bugára by škodovky v priemere mohli zlacnieť o 5 až 10 percent. Navyše sa budú predávať v balíku spolu so zlacnenou výbavou. V takomto prípade sa bude dať oproti súčasnosti ušetriť 13 až 16 percent. Akciové ponuky chce Škodovka oznámiť v polovici februára a platiť by mali do konca apríla. V prípade Octavie sa nedá hovoriť o akciovej ponuke, keďže na trh prichádza úplne nový model s novými cenami.
Najprv Škoda, potom ostatní
Očakáva sa, že po Škode prídu s nižšími cenami aj ostatní importéri. „Ak upraví ceny Škoda, tak aj ďalší pôjdu s cenami dole," povedal predajca áut Citroën Martin Bilčík z Pezinka.
Dovozcovia totiž podľa neho pozorne sledujú ceny svojej konkurencie. Ceny áut na Slovensku by preto mali postupne klesať. „Končí sa obdobie silných predajov áut, ktoré udržiavalo komfortné prostredie pre dovozcov a nenútilo ich prispôsobovať marže, ako je to bežné v iných krajinách," povedal Kovalčík s tým, že marže dovozcov áut patria u nás medzi najvyššie v Európe. „Pri niektorých značkách sú dokonca úplne najvyššie," myslí si.
Sarkozy chce vyrábať autá vo Francúzsku
BRATISLAVA. Autá, ktoré sa predávajú vo Francúzsku, by sa mali vo Francúzsku aj vyrábať. „Postavenie závodu v Českej republike, aby predával autá pre francúzsky trh, je neospravedlniteľné," povedal Nicolas Sarkozy vo štvrtkovej debate s novinármi.
Francúzsky prezident zašiel ešte ďalej: „Ak to bude možné, chcem, aby sa zastavilo takéto presúvanie výroby do zahraničia a pracovné miesta sa vrátili do Francúzska."
Komentár Petra Schutza - Sarkozy: Prorok nového protekcionizmu
Vo Francúzsku sa predávajú autá aj z trnavského závodu PSA Peugeot Citroën. Laurent Cicolella, parížsky hovorca automobilky PSA Peugeot Citroën, odmietol priamo komentovať vyjadrenia prezidenta Sarkozyho. Povedal však toto: „Postavili sme továreň v Trnave, lebo v tomto regióne chceme autá aj predávať. Závod v Trnave má najvyššie hodnotenie kvality v rámci európskych závodov spoločnosti PSA. Naša spoločnosť má tri prioritné regióny, na ktoré sa chce orientovať - východnú Európu, Čínu a Latinskú Ameriku," povedal Cicolella.
Sarkozyho chápu, obavy nemajú
Obavu z odchodu spoločnosti PSA Peugeot Citroën zo Slovenska nemá ani slovenská vláda. „Chápeme vyjadrenie francúzskeho prezidenta, ale v prípade trnavského závodu PSA Peugeot Citroën nemáme obavy z jeho odchodu, keďže ho nechápeme ako jednoduchý presun výroby, ale ako investíciu pre budúcu expanziu na iné trhy," povedala hovorkyňa premiéra Roberta Fica Silvia Glendová.
Fico poslal včera listy predsedovi eurokomisie Barrosovi a českému premiérovi Topolánkovi. Navrhuje, aby ekonomické a sociálne problémy riešili spoločne na úrovni Európskej únie. Premiér sa prihovára za to, aby sa členovia Európskej rady zamerali „na vypracovanie európskej schémy na podporu obnovy automobilového parku, ktorá by zároveň prispela k napĺňaniu ambicióznych cieľov v znižovaní CO2 emisií".
Proti slovám prezidenta Sarkozyho sa ohradila slovenská opozícia. „Politici by nemali zasahovať do slobodného rozhodovania investorov, ale mali by vytvárať pre nich dobré prostredie," povedal poslanec SDKÚ Ivan Štefanec.
Jahnátek a automobilky sa zhodli
Včera sa stretol so zástupcami automobilového priemyslu na Slovensku aj minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek.
Obe strany sa zhodli aj na tom, že pri riešení krízy a opatrení v automobilovom priemysle je potrebné presadzovať jednotný, spoločný európsky postup podobne, ako sa to osvedčilo v prípade plynovej krízy. „Inak hrozia tendencie protekcionizmu, ktoré prinášajú len krátkodobé výsledky a takéto riešenia idú neraz na úkor iných členských štátov EÚ a subjektov, ktoré podnikajú na ich území," povedal Jahnátek.
Predstavitelia automobiliek ministra informovali aj o tom, že v roku 2009 na základe predbežných údajov, prognóz a odhadov založených na trendoch očakávajú pokles produkcie zapríčinený nedostatkom odbytu o 18 až 25 percent.
Vladimír Ješko
Kúpu nových áut podporia i Taliani
RÍM. Talianska vláda včera schválila plán pomoci automobilovému a ďalším priemyselným odvetviam. Štát chce prispieť 1500 eurami tomu, kto sa zbaví starého automobilu a kúpi si nový. S odvolaním na informované zdroje to oznámila talianska agentura Agi.
Balíček v hodnote okolo dvoch miliárd eur ponúka podporu aj odvetviam výroby domácich elektrospotrebičov a nábytku. Plán zavádza daňový odpis nákupov spotrebičov a nábytku v hodnote presahujúcej 10tisíc eur.
Akcie Fiatu zareagovali na správu nárastom o päť percent. Vzrástli tiež akcie talianskych výrobcov spotrebičov De Longhi a Indesit a producenta kuchynského vybavenia Elica.
O prípadnom vyplácaní tzv. šrotovného pri likvidácii starého a nákupu nového auta sa diskutuje aj v Česku.
Nemecko už zaviedlo vyplácanie bonusu 2500 eur za kúpu nového energeticky úsporného automobilu a zoštrotovanie najmenej deväť rokov starého auta.
Belgická vláda chce zvýšiť prémiu, ktorú možno získať pri výmene starého automobilu za nové vozidlo menej znečisťujúce životné prostredie. Belgické ministerstvo financií včera uviedlo, že v prípade kúpy nového a súčasného zošrotovania starého vozidla by sa mohli udeľovať daňové úľavy do výšky 6500 eur.
Na maximálny bonus by si mohol nárokovať každý, kto vymení svoje vyše desať rokov staré vozidlo za nové, ekologickejšie auto vypúšťajúce menej než 105 gramov oxidu uhličitého na 100 kilometrov.
Francúzska vláda navrhla bonus 1000 eur pre Francúzov, ktorí si kúpia auto s emisiami nižšími než 160 gramov CO2 na kilometer a odovzdajú najmenej desať rokov staré auto.
Plán portugalskej vlády počíta s vyplatením 1000 eur pri zošrotovaní najmenej desať rokov starého auta a 1250 eur pri automobiloch starších ako 15 rokov.
čtk, tasr