CHICAGO. Nemeckému denníku Financial Times Deutschland to potvrdil hovorca koncernu. Boeing odôvodňuje rozhodnutie tým, že do ceny finálneho výrobku premieta rast výrobných nákladov spôsobených jeho subdodávateľmi.
Boeing však s veľkým oneskorením kopíruje rozhodnutie konkurenta, Airbus. Ten zvýšil ceny lietadiel o 2,74 % z rovnakého dôvodu ešte vlani v apríli.
Airbus okrem toho žiada od odberateľov, aby za nové stroje platili o 2 milióny USD (1,56 milióna eura) až 4 milióny USD viac, aby sa vyrovnal pokles kurzu dolára voči euru.
Dlhotrvajúca slabosť dolára znevýhodňuje európskeho výrobcu, lebo všetky jeho náklady vznikajú v eurách, ale lietadlá aj naďalej predáva za doláre. Boeing ako americký podnik nie je poškodzovaný kolísaním kurzu dolára.
Boeing však prichádza so zvyšovaním cien lietadiel v nevhodnom čase. Pokles leteckej dopravy je veľmi silný. V dôsledku krízy niektoré letecké a lízingové spoločnosti už zrušili objednávky na dodávku nových strojov.
Airbus i Boeing zaregistrovali v januári väčší počet zrušených objednávok na lietadlá než objednávok na ich výrobu. Šéf odbytu Airbusu John Leahy povedal, že rok 2009 bude zlým rokom.
Letecká spoločnosť LCAL so sídlom v Dubaji nedávno informovala Boeing, že znižuje počet objednávok na vyvíjaný model B787 z 21 na 5. Počet celkovo objednaných strojov sa Boeingu od prvého januára do 3. februára znížil o 13 lietadiel.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.