BRATISLAVA. Priemerná mzda v podniku Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sa s účinnosťou od 1. februára tohto roka zvýši o 3,3 % a tarifné mzdy sa navýšia o 4 %. Vyplýva to z dodatku č. 2 ku Kolektívnej zmluve ŽSR 2008 až 2010, ktorý rieši zabezpečenie mzdového nárastu v roku 2009.
Druhý dodatok k platnej kolektívnej zmluve v pondelok podpísali generálny riaditeľ ŽSR Štefan Hlinka a zástupcovia deviatich odborových organizácií pôsobiacich v železničnom podniku.
Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Zmluvné strany sa na raste priemernej mzdy dohodli ešte 5. februára tohto roku. Na základe požiadavky odborárov bude v kolektívnej zmluve zapracované ustanovenie, ktoré garantuje pre zamestnancov vyplatenie mimoriadnej prémie so mzdou za mesiac november 2009 za predpokladu priaznivého splnenia hospodárskeho výsledku za terajší rok.
"Rád by som poďakoval za efektívny priebeh kolektívneho rokovania. Podpis dodatku ku kolektívnej zmluve považujem za začiatok veľmi úzkej a mimoriadne dôležitej spolupráce s odbormi vzhľadom na veľmi ťažké obdobie, ktoré nás čaká," povedal Hlinka.
"Dnes nie je priestor na menovanie víťazov a porazených, ale najdôležitejšia je miera kompromisov. Čaká nás veľmi ťažké obdobie, kedy miera kompromisov bude najdôležitejšia," komentoval podpísanie dodatku predseda najpočetnejšej železničiarskej odborovej organizácie Odborové združenie železničiarov (OZŽ) František Petroci.
ŽSR majú v kolektívnom vyjednávaní deväť partnerov - odborových organizácií: Odborové združenie železničiarov (OZŽ), Federácia prevádzkových pracovníkov, Nezávislé kresťanské odbory Slovenska - železnice, Odborová asociácia výpravcov a dispečerov, Železničiarsky robotnícky odborový zväz, Odborové združenie Východoslovenských prekladísk, Syndikát slovenských železníc, Združenie prevádzkových zamestnancov železníc a Odbory Železníc Slovenskej republiky
ŽSR zriadila vláda SR ako štátny podnik začiatkom roka 1993 po rozdelení Československých štátnych dráh. V súlade s Projektom transformácie a reštrukturalizácie železníc na Slovensku sa 1. januára 2002 rozdelili na ŽSR a Železničnú spoločnosť. ŽSR odvtedy zabezpečujú výhradne správu a prevádzku železničnej dopravnej cesty, ako aj poskytovanie prepravných a dopravných služieb súvisiacich s jej obsluhou a zodpovedajúcich záujmom dopravnej politiky štátu.
ŽSR disponujú základným imaním vo výške v prepočte 958,11 mil. €. K hlavnému predmetu ich činnosti patrí aj zriaďovanie a prevádzkovanie železničných, telekomunikačných a rádiových sietí, ale aj výstavba, úprava a údržba železničných a lanových dráh.