BRATISLAVA. Ponúknutá cena za koncesiu na výstavbu a tridsaťročnú prevádzku vybraných štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 je podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomíra Palčáka reálna a dobrá. Štát by podľa neho určite nevedel diaľnicu rýchlejšie a lacnejšie postaviť ani prevádzkovať v porovnaní s výhodami financovania výstavby cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). "Názory, že PPP projekty sú predražené, vychádzajú z nekompetentnosti alebo nedobre urobených analýz," povedal ďalej riaditeľ VÚD v rozhovore pre agentúru SITA s tým, že je za tým politika.
Úspešné francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions - ABN Amro Highway B.V. ponúklo 1,503 mld. € na výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke takmer 53 kilometrov v rámci druhého z troch pripravovaných balíkov PPP. "Je to už konečná suma. Celú ju zafinancuje konzorcium so svojimi bankami. Štát zaplatí vysúťaženú cenu, ktorá sa skladá z investičných a prevádzkových nákladov, ako aj nákladov na komplexnú rekonštrukciu počas doby životnosti. Štát ju splatí v postupných splátkach za 30 rokov," pokračoval Palčák. Financovanie len zo štátneho rozpočtu a eurofondov by podľa neho nestačilo na rýchle dokončenie plánovanej diaľničnej siete.
Palčák označil za mylné tvrdenia, že štát zaplatí dvojnásobne viac ako sú rozpočtované investičné náklady projektu PPP na R1. Investičné náklady podľa neho predstavujú z celkovej ponúknutej ceny takmer polovicu, približne 730 mil. €. "Ak by to všetko robil štát, musel by sa 30 rokov starať o infraštruktúru. Staval by dlhšie a nemal by vlastne k dispozícii naraz toľko financií zo štátneho rozpočtu a určite by nezaplatil menej, ako je ponúknutá cena," tvrdí Palčák. Ako ďalej pokračoval, oprava a údržba jedného kilometra diaľnice podľa odborných analýz stojí ročne okolo 100 tis. € až 133 tis. €, komplexná rekonštrukcia vyjde na vyše 6,6 mil. € na kilometer diaľnice počas doby jej životnosti. Keď sa to vynásobí dĺžkou koncesie na 30 rokov, výsledná cena je podľa neho reálna. Je v nej ešte aj tzv. cena peňazí, čiže úrok, za ktorý si koncesionár peniaze požičia. Ten by zaplatil aj štát, keby si peniaze na diaľnicu požičal.
Či sa môže ponúknutá cena za koncesiu na R1 neskôr zvýšiť a kto ju zaplatí, to podľa Palčáka závisí od nastavenia koncesnej zmluvy. "Koncesionár musel zvážiť všetky náklady a riziká, spojené s projektom, a zahrnúť ich do ceny. Preberá na seba riziko dostupnosti diaľnice a prípadné sankcie, čím vznikajú oveľa väčšie tlaky na koncesionára, aby diaľnica bola kvalitná, včas postavená a udržiavaná trvale v dobrom technickom stave," dodal Palčák.
Koncesná zmluva s vybraným uchádzačom na výstavbu a prevádzku úsekov R1 by mohla byť podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho podpísaná do konca februára tohto roku. Stavať by sa malo začať pravdepodobne v marci. Úsek Beladice - Tekovské Nemce má byť hotový v máji 2010, prvé dva úseky Nitra západ - Selenec a Selenec - Beladice v novembri 2010 a štvrtý úsek, severný obchvat Banskej Bystrice v septembri 2011. Stavebné práce by sa podľa Vážneho mali začať s určitým časovým odstupom po uzatvorení koncesnej zmluvy. "Víťazné konzorcium musí najprv spracovať svoju výrobnú dokumentáciu, na ktorej už teraz sčasti robia. Musia si to, čo ponúkli, prispôsobiť projektovo-výrobnou dokumentáciou na svoje technologické postupy. Bude im to trvať asi mesiac. Ak to tak vyjde, predpokladám, že v marci by sa už malo začať stavať," dodal Vážny po rokovaní vlády 4. februára. Úspešné konzorcium podľa ministra dopravy predložilo záväzné prísľuby bánk na poskytnutie úveru. Po podpise koncesnej zmluvy bude mať víťaz tendra tri mesiace na finančné uzatvorenie prísľubov bánk. Pokiaľ ide o cenu koncesie, po finančnom uzatvorení podľa Vážneho ešte dôjde k určitým úpravám.