SME

Vysúťažená cena za koncesiu na R1 je podľa Palčáka reálna

Ponúknutá cena za koncesiu na výstavbu a tridsaťročnú prevádzku vybraných štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 je podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného ...

BRATISLAVA. Ponúknutá cena za koncesiu na výstavbu a tridsaťročnú prevádzku vybraných štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 je podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomíra Palčáka reálna a dobrá. Štát by podľa neho určite nevedel diaľnicu rýchlejšie a lacnejšie postaviť ani prevádzkovať v porovnaní s výhodami financovania výstavby cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). "Názory, že PPP projekty sú predražené, vychádzajú z nekompetentnosti alebo nedobre urobených analýz," povedal ďalej riaditeľ VÚD v rozhovore pre agentúru SITA s tým, že je za tým politika.

SkryťVypnúť reklamu

Úspešné francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions - ABN Amro Highway B.V. ponúklo 1,503 mld. € na výstavbu a prevádzku úsekov R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke takmer 53 kilometrov v rámci druhého z troch pripravovaných balíkov PPP. "Je to už konečná suma. Celú ju zafinancuje konzorcium so svojimi bankami. Štát zaplatí vysúťaženú cenu, ktorá sa skladá z investičných a prevádzkových nákladov, ako aj nákladov na komplexnú rekonštrukciu počas doby životnosti. Štát ju splatí v postupných splátkach za 30 rokov," pokračoval Palčák. Financovanie len zo štátneho rozpočtu a eurofondov by podľa neho nestačilo na rýchle dokončenie plánovanej diaľničnej siete.

Palčák označil za mylné tvrdenia, že štát zaplatí dvojnásobne viac ako sú rozpočtované investičné náklady projektu PPP na R1. Investičné náklady podľa neho predstavujú z celkovej ponúknutej ceny takmer polovicu, približne 730 mil. €. "Ak by to všetko robil štát, musel by sa 30 rokov starať o infraštruktúru. Staval by dlhšie a nemal by vlastne k dispozícii naraz toľko financií zo štátneho rozpočtu a určite by nezaplatil menej, ako je ponúknutá cena," tvrdí Palčák. Ako ďalej pokračoval, oprava a údržba jedného kilometra diaľnice podľa odborných analýz stojí ročne okolo 100 tis. € až 133 tis. €, komplexná rekonštrukcia vyjde na vyše 6,6 mil. € na kilometer diaľnice počas doby jej životnosti. Keď sa to vynásobí dĺžkou koncesie na 30 rokov, výsledná cena je podľa neho reálna. Je v nej ešte aj tzv. cena peňazí, čiže úrok, za ktorý si koncesionár peniaze požičia. Ten by zaplatil aj štát, keby si peniaze na diaľnicu požičal.

SkryťVypnúť reklamu

Či sa môže ponúknutá cena za koncesiu na R1 neskôr zvýšiť a kto ju zaplatí, to podľa Palčáka závisí od nastavenia koncesnej zmluvy. "Koncesionár musel zvážiť všetky náklady a riziká, spojené s projektom, a zahrnúť ich do ceny. Preberá na seba riziko dostupnosti diaľnice a prípadné sankcie, čím vznikajú oveľa väčšie tlaky na koncesionára, aby diaľnica bola kvalitná, včas postavená a udržiavaná trvale v dobrom technickom stave," dodal Palčák.

Koncesná zmluva s vybraným uchádzačom na výstavbu a prevádzku úsekov R1 by mohla byť podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho podpísaná do konca februára tohto roku. Stavať by sa malo začať pravdepodobne v marci. Úsek Beladice - Tekovské Nemce má byť hotový v máji 2010, prvé dva úseky Nitra západ - Selenec a Selenec - Beladice v novembri 2010 a štvrtý úsek, severný obchvat Banskej Bystrice v septembri 2011. Stavebné práce by sa podľa Vážneho mali začať s určitým časovým odstupom po uzatvorení koncesnej zmluvy. "Víťazné konzorcium musí najprv spracovať svoju výrobnú dokumentáciu, na ktorej už teraz sčasti robia. Musia si to, čo ponúkli, prispôsobiť projektovo-výrobnou dokumentáciou na svoje technologické postupy. Bude im to trvať asi mesiac. Ak to tak vyjde, predpokladám, že v marci by sa už malo začať stavať," dodal Vážny po rokovaní vlády 4. februára. Úspešné konzorcium podľa ministra dopravy predložilo záväzné prísľuby bánk na poskytnutie úveru. Po podpise koncesnej zmluvy bude mať víťaz tendra tri mesiace na finančné uzatvorenie prísľubov bánk. Pokiaľ ide o cenu koncesie, po finančnom uzatvorení podľa Vážneho ešte dôjde k určitým úpravám.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (6. 5. 2025)
USD 1.134
AUD 1.749
CZK 24.905
JPY 163.190
CAD 1.566
GBP 0.852
HUF 404.430
PLN 4.273
CHF 0.934
SEK 10.936

Komerčné články

  1. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  5. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  2. Čo vám nikto nepovedal o kráse, materstve a ADHD dospelých
  3. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  6. Príďte do Piešťan na oslavy 80. výročia víťazstva nad fašizmom
  7. Víno z LESOV SR žiari: Úspech na Vienale 2024
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 324
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 991
  3. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 4 921
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 106
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 804
  6. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 739
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 641
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 627
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 20 883
  2. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 006
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 736
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 8 429
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 8 369
  6. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 7 684
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 444
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 660
  1. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  3. Tupou Ceruzou: Zámočky
  4. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  5. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  6. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  7. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  8. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 20 883
  2. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 006
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 736
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 8 429
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 8 369
  6. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 7 684
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 444
  8. Ján Kukulský: Fiktívny otvorený list Roberta Fika, ktorý zaznel dňa 4.4.2025 na proteste v Bardejove 5 660
  1. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  3. Tupou Ceruzou: Zámočky
  4. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
  5. Radko Mačuha: V Šimkovičovej SNG bude výstava homosexuálneho umelca.
  6. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  7. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  8. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
SkryťZatvoriť reklamu