BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny navrhuje vláde na najbližšom zasadnutí vymenovať za splnomocnenca vlády pre dopravnú infraštruktúru Petra Ondrouška a zároveň schváliť jeho štatút.
Splnomocnenec bude po vymenovaní plniť úlohy a realizovať systémové opatrenia pri splnení uznesení vlády týkajúcich sa prípravy a realizácie projektu širokorozchodnej železničnej trate Košice - Bratislava - Viedeň s vybudovaním logistického centra.
K úlohám splnomocnenca by mala patriť koordinácia a riadenie manažérskej skupiny zloženej zo štatutárnych zástupcov ministerstiev dopravy a železničných podnikov Ruska, Ukrajiny, Rakúska a Slovenska.
Zároveň má zastupovať záujmy SR v spoločnom podniku štyroch železničných spoločností Special Purpose Vehicle v štruktúre ÖBB (Rakúskych železníc) so sídlom vo Viedni a koordinovať proces spolufinancovania spoločnej akciovej spoločnosti.
Splnomocnenec by mal v spolupráci s príslušnými ministerstvami zabezpečovať pre vládu vypracovanie podkladov, stanovísk a koncepčných materiálov o príprave a realizácii projektu širokorozchodnej trate, ako aj materiálov o priebehu prípravy jej výstavby a realizácie jednotlivých stavieb.
Zároveň má pripravovať analýzy uplatňovania medzinárodných právnych predpisov pri príprave a realizácii projektu širokorozchodnej trate.
Minister Vážny má na najbližšie zasadnutie vlády predložiť aj správu o príprave a realizácii projektu predĺženia širokorozchodnej trate Košice - Bratislava - Viedeň a vybudovania logistického centra na dohodnutom území s návrhom ďalšieho postupu SR.
Podľa návrhu uznesenia vlády kabinet má schváliť spolupodieľanie sa SR na príprave a realizácii uvedeného projektu, ako aj zriadenie manažérskej skupiny pre prípravu projektu zo štatutárnych zástupcov zainteresovaných rezortov a železničných podnikov.
Vláda má schváliť zriadenie funkcie splnomocnenca pre dopravnú infraštruktúru v súvislosti s týmto projektom, ako aj vstup Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) do spoločného podniku, vklad vo výške 25 tis. € zo štátneho rozpočtu do spoločnej akciovej spoločnosti a tiež navýšenie majetku ŽSR o 1,5 mil. €, ktorý sa vloží ako kapitál do spoločnej akciovky.
Celkové investičné náklady na realizáciu projektu výstavby širokorozchodnej železničnej trate na území SR v rokoch 2010 až 2017 sa podľa predbežnej štúdie uskutočniteľnosti predpokladajú vo výške okolo 4,056 mld. €. Výstavba novej širokorozchodnej trate v dĺžke 432 kilometrov od Hanisky pri Košiciach do Bratislavy a po štátnu hranicu s Rakúskom by podľa spomínanej štúdie z roku 2007 stála 3,694 mld. €.
Modernizácia existujúcej širokorozchodnej trate z Maťoviec pri štátnej hranici s Ukrajinou do Hanisky v dĺžke 87 kilometrov by si vyžiadala 312,6 mil. € a stavba terminálu kombinovanej dopravy v Bratislave 49,3 mil. €.