SME

Bratislavský Volkswagen vypol

Nemecká automobilka už štvrtý deň na Slovensku nevyrába. Dlhé roky práve ona ťahala slovenské hospodárstvo.

Výroba v bratislavskom Volkswagene sa v pondelok zastavila. Žiadne nové auto firma nevyrobí až do stredy.Výroba v bratislavskom Volkswagene sa v pondelok zastavila. Žiadne nové auto firma nevyrobí až do stredy. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Keď pred šestnástimi rokmi zišli z pásov bratislavského závodu Volkswagen prvé autá, pre Slovensko to bol zásadný impulz. Z nemeckej investície sa stal spoľahlivý ťahúň pre automobilku aj našu ekonomiku.

Komentár Ivana Štulajtera k téme si prečítajte tu:

Cena slobody

Od pondelka bratislavský Volkswagen stojí. Autá nie je pre koho v čase krízy vyrábať, dopyt prudko klesá na celom svete. Ťahúň našej ekonomiky má problém a s ním okrem viac než sedem tisícok nútene dovolenkujúcich zamestnancov aj Slovensko. Keď nejde Volkswagen, nejde to ani našej ekonomike.

SkryťVypnúť reklamu

Nevedel len štát

Do práce sa ľudia vrátia v stredu, potvrdzuje šéf odborov automobilky Zoroslav Smolinský. Jeden zo zamestnancov hovorí, že o odstávke vedeli vopred a hovorí sa o ďalších - na Veľkú noc a v letných mesiacoch.
Odstávka automobilky vyvoláva reťazovú reakciu u dodávateľov.

„Aj my posielame ľudí na dovolenky," povedal Dušan Kulíšek, hovorca spoločnosti Matador, ktorá od októbra dala výpoveď skoro 250 zamestnancom. Na rozdiel od zamestnancov a dodávateľov Volkswagen neinformoval o odstávke ministerstvo hospodárstva.

Fakty o Volkswagene

1991 - vláda podpísala základnú dohodu o vytvorení spoločnosti
1992 - vyrobili tisíce vozidlo, Volkswagen Passat
1997 - bratislavský Volkswagen má tritisíc zamestnancov
2000 - v Martine otvorili prevádzku na výrobu komponentov pre prevodovky
2008 - bratislavská automobilka zamestnáva 8500 ľudí, priemerná mzda vo Volkswagene je 34­tisíc korún, 1128,59 eura, ročne vyprodukovala asi 250-tisíc automobilov.

SkryťVypnúť reklamu

„Volkswagen je podnikateľský subjekt, my nekoordinujeme jeho spúšťanie či rušenie výroby," odpovedal štátny tajomník rezortu Peter Žiga.

Od automobilky však očakáva, že o zastavení výroby ich budú informovať. Ministerstvo dáva najavo ochotu stretnúť sa s vedením podniku a hľadať riešenia.

Rozpočtový výpadok

Automobilky tvoria 30 percent nášho priemyslu. Výrobu obmedzila aj žilinská Kia, ktorá na dva týždne prešla z dvoch osemhodinových zmien na jednu šesťhodinovú.

Volkswagen tento rok podľa informácií Trendu vyrobí namiesto plánovaných 200-tisíc maximálne 130-tisíc áut.
„Každý výpadok výroby, či už týždenný, alebo dlhší, sa podpíše na príjmoch štátneho rozpočtu," povedal minister financií Ján Počiatek.

„Deväťdňový výpadok takej veľkej automobilky, ako je Volkswagen, môže predstavovať v celkovej produkcii štátu výpadok väčší ako sto miliónov eur," odhaduje analytička Poštovej banky Eva Sárazová. Ak sa k tomu pridá prechod Kie na kratšiu zmenu, tak to môže byť ešte o niekoľko desiatok miliónov eur viac.

SkryťVypnúť reklamu

Stále nemáme UP!

Ešte vlani v decembri vláda schválila pomoc pre Volkswagen zhruba 14,3 milióna eur formou odpustených daní. Vďaka tomu by sa mali na Slovensku začať vyrábať dve nové autá - Volkswagen Space UP! a UP!.

Žiga upozorňuje, že pomoc musí ešte schváliť Brusel. Koncern sa však ešte nerozhodol, či chce nové autá vyrábať práve na Slovensku, povedala hovorkyňa automobilky Daniela Rutsch.

Ľudia majú dovolenku a istotu flexikonta

Vo výrobných halách stretnete len údržbára. Ostatní vynútene dovolenkujú.

BRATISLAVA. Rodinné rozpočty väčšiny z asi 7500 zamestnancov bratislavského Volkswagenu ohrozené nie sú. „Takmer všetci sa rozhodli využiť flexikonto," povedal šéf odborov automobilky Zoroslav Smolinský.

V čase odstávky zostanú doma a dostanú plnú mzdu. Hodiny však musia firme vrátiť, keď pre nich prácu bude mať. Riziko, že sa medzitým rozhodnú z firmy odísť, podľa novelizovaného Zákonníka prá〜ce nesie firma.

SkryťVypnúť reklamu

Tí, čo na flexikonto nepristúpili, tak môžu urobiť do konca februára. Inak dnes dostávajú 60 percent platu, prípadne sa mohli rozhodnúť vybrať si dovolenku. „Našli sa aj takí, čo mali dovolenku za minulý rok. Tú si museli vyčerpať," povedal Smolinský, podľa ktorého sa firma k zamestnancom správa korektne.

Ešte koncom minulého roka automobilka išla v piatich zmenách. V troch vyrábala Porsche Touareg a Audi Q7, dvojzmenná prevádzka sa týkala Škody a Audi.

(dak)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  2. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  3. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  5. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  6. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  7. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  4. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 14 317
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 11 893
  3. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 7 683
  4. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 4 241
  5. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 2 991
  6. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 2 749
  7. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 2 635
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 2 602
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Na ázijských trhoch klesli indexy v Tokiu, Hongkongu, Šanghaji, Sydney, Wellingtonu a Tchaj-peji.


SITA
Ilustračné foto

Tržby z predaja iPhonov za apríl až jún medziročne vzrástli.


SITA

Oznámil aj zvýšenie ciel pre Kanadu.


TASR 3
Lokalitu elektrárne známu ako Santa Maria Galeria v júni navštívil aj pápež Lev XIV.

Po dokončení by mala pokryť všetky potreby najmenšieho štátu sveta.


TASR
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 46 886
  2. Rado Surovka: Robo, dokázal si to, gratulujeme. 25 690
  3. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 16 497
  4. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 15 667
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha napísal status o tom, aký je rozdiel medzi nami (slniečkarmi) a jeho fan clubom. 9 544
  6. Matej Galo: Pán Fico, rozhodli ste sa tunelovať takto na hulváta? 8 305
  7. Monika Albertiová: Kritika nie je útok: PS versus Hnutie Slovensko. Zas do seba kopú - a Fico sa smeje 7 061
  8. Martin Ondráš: Hrobár slovenského vidieka 6 977
  1. Pavel Macko: Masívny útok na Kyjev: Zmení Trumpove ultimátum vývoj vojny?
  2. Věra Tepličková: Premiér v akcii alebo História sa fakt opakuje?
  3. Pavel Macko: Prelomia Rusi obranu alebo ustúpia ultimátu?
  4. INESS: Koľko ušetrí telemedicína?
  5. Marcel Rebro: Pellegriniho sestra: Colombova žena slovenskej politiky
  6. Pavel Macko: Nemecká vs. ruská ekonomika: Fakty proti mýtom, ktoré šíri Fico
  7. Pavel Macko: Prečo rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom nikam nevedú?
  8. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
SkryťZatvoriť reklamu